در قوانین ملی برخی دیگر از کشورها اظهارنامه­ها به شرح زیر تقسیم­ بندی شده­اند:

  1. اظهارنامه برای یک طرح صنعتی (اظهارنامه مجرد)

همانطور که قبلاً توضیح داده شد اصل این است که برای یک طرح صنعتی یک اظهارنامه باید به ثبت برسد و هزینه آن پرداخت شود.

  1. اظهارنامه برای چندین طرح صنعتی (اظهارنامه مرکب)

در این فرض طراح چند طرح صنعتی را در قالب یک اظهارنامه تقاضای ثبت می­کند، البته این حق باید در قوانین ملی کشورها به رسمیت شناخته شده باشد. به عنوان مثال در خیلی از کشورها در صورتی که طرح­ها متعلق به یک طبقه از طبقه­ بندی بین ­المللی مربوط باشد متقاضی می­تواند آنها را در قالب یک اظهارنامه به ثبت برساند، که بویژه از نظر هزینه به نفع متقاضی است.

  1. 3. اظهارنامه اصلی و نخستین

اظهارنامه­ ای که حاوی دو یا چند طرح صنعتی است و قابلیت این را دارد که با درخواست اداره تبدیل و تقسیم به چند اظهارنامه شود.

  1. اظهارنامه ­های تقسیمی

اظهارنامه ­های است که از تقسیم یک اظهارنامه اصلی و نخستین ناشی شده است.

اظهارنامه ­های تقسیمی، از حیث تاریخ ثبت و حق تقدم، از اظهارنامه اصلی و نخستین پیروی می­کنند.

همچنین مجموع هزینه­ های اظهارنامه اصلی و اظهارنامه­ های تقسیمی کمتر از هزینه­ های اظهارنامه­ ها در فرضی است که بصورت جداگانه به اداره تسلیم شوند.

در خاتمه برای توضیح و تبیین انواع اظهارنامه ­ها می­توان مثال زیر را ارائه داد.

اگر متقاضی در ضمن یک اظهارنامه که اظهارنامه نخستین نامیده می­شود، درخواست ثبت 3 طرح صنعتی را بنماید. از این 3 طرح صنعتی دو تا متعلق به طبقه هفتم از طبقه­ بندی بین ­المللی لوکارنو است و یکی هم به طبقه نهم از طبقه­ بندی یاد شده تعلق داشته باشد. اگر در کشور مورد درخواست ثبت اظهارنامه مرکب برای طرح­های صنعتی که متعلق به یک طبقه از طبقه ­بندی بین­ المللی لوکارنو باشد پذیرفته شده باشد در این صورت اداره مربوطه از متقاضی خواهد خواست که اظهارنامه نخستی خود را به دو اظهارنامه تقسیم کند؛ اظهارنامه مرکب برای تقاضای ثبت طرح­های صنعتی که تعلق به طبقه هفتم دارند و اظهارنامه مجرد برای درخواست ثبت طرح صنعتی که در طبقه­ نهم قرار دارد.

در فرض یاد شده از نظر هزینه نیز اگرچه متقاضی باید هزینه­ای بیشتر از اظهارنامه اصلی پرداخت کند لیکن مجموع هزینه­ های پرداختی به مراتب کمتر از هزینه ­هایی است که متقاضی در صورت ارائه اظهارنامه مجرد برای 3 طرح صنعتی باید پرداخت می­کرد.

  1. اظهارنامه طرح وابسته

اظهار نامه طرح وابسته نوعی از اظهارنامه است که بستگی به طرح اصلی دارد. در این فرض اکثریت طرح­های وابسته شبیه به طرح اصلی هستند.

متقاضی ممکن است که اظهارنامه طرح اصلی را همراه با یک یا چند اظهارنامه وابسته فایل کند و تاریخ آنها باید یکی باشد.

  1. اظهارنامه طرح محرمانه

اظهارنامه طرح محرمانه در فرضی است که متقاضی ضمن تسلیم اظهارنامه درخواست کند که ظرف مدت زمانی افشاء طرح او پس از ثبت خودداری شود. این مدت در قانون ژاپن نباید بیشتر از 3 سال از زمان ثبت طرح صنعتی باشد.

  1. اظهارنامه طرح جزئی

اظهارنامه طرح جزئی، برای ثبت طرح جدید جهت قسمتی از کالای موجود است. این اظهارنامه برای کسب حمایت از طرحی است که تغییرات جزئی را در کالای موجود ایجاد کرده است.

  1. اظهارنامه تبدیلی

اظهارنامه تبدیلی در فرضی است که اظهارنامه یک اختراع یا اظهارنامه یک مدل اشیاء مفید تبدیل به یک اظهارنامه طرح صنعتی شود در این صورت نیاز به هزینه اداری ندارد.

با توجه به مراتب فوق اینک به توضیح ماده 72 آئین­نامه می­پردازیم:

بنظر می­رسد ماده 72 آئین­نامه در فرضی است که علیرغم مشابهت طرح­ها، نتوان آنها را در قالب یک اظهارنامه تسلیم نمود زیرا در قانون ما این اجازه به متقاضی داده شده است که طرح­های صنعتی که متعلق به یک طبقه از طبقه­بندی مربوط باشند را در قالب یک اظهارنامه تقاضای ثبت کند. اگر چنین امکانی برای متقاضی فراهم باشد دلیلی ندارد که درخواست کند دو اظهارنامه وی به اظهارنامه اصلی و متمم تقسیم و تبدیل شود. همچنین در این فرض و برای تبدیل آنها به اظهارنامه­ های اصلی و متمم درخواست متقاضی شرط شود.

در ماده 9 قانون طرح­های صنعتی ژاپن مقررات مشابهی وجود دارد.

به موبج بند (2) ماده 9 قانون یاد شده، چنانچه دو یا چند اظهارنامه در رابطه با یک طرح صنعتی یا طرح صنعتی مشابه در یک تاریخ به اداره ثبت طرح واصل شود، در این صورت اداره یاد شده پس از مشورت با متقاضیان و در صورت توافق صرفاً یک طرح را به ثبت می­رساند. اگر مشورت امکانپذیر نباشد یا توافق حاصل نشود هیچ یک از اظهارنامه­ها به ثبت نمی­رسد.

همچنین در این فرض متقاضیان می­توانند توافق کنند که یک طرح به عنوان طرح اصلی و بقیه به عنوان طرح وابسته به ثبت برسند.

الیته همانطور که ملاحظه می­شود در قانون ملی ژاپن با توج به رویه معمول، این فرض در صورتی است که اظهارنامه­ها برای یک طرح صنعتی مشابه توسط افراد و متقاضیان مختلف و در یک زمان تقدیم شود. در قانون ایران با توجه به ماده 72 آئین­ نامه ظاهراً متقاضی یکی است که دو اظهارنامه راجع به طرح­های صنعتی مشابه را در یک تاریخ به اداره ثبت طرح صنعتی تسلیم می­کند که در این فرض می­تواند از اداره یاد شده درخواست نماید که یکی از اظهارنامه­ ها را به عنوان طرح صنعتی اصلی و دیگری را به صورت طرح صنعتی متمم بپذیرد.

اگر ماده یاد شده از آئین­نامه صرفاً در رابطه با یک متقاضی بدانیم آنوقت باید بگوئیم که قانونگذار سال 1386 و واضعین آئین­نامه مصوب 1387 متعرض فرضی را که دو متقاضی در یک تاریخ اظهارنامه راجع به یک طرح یا طرح­های مشابه به اداره تسلیم نماید، را نشده­اند و از این حیث قانون و آئین ­نامه مربوط را باید دارای خلاء و ناقض دانست.

تبصره 3 ماده 73 آئین­نامه، نحوه عمل اداره ثبت طرح صنعتی در فرضی که اظهارنامه حاوی طرح­های صنعتی متعدد باشد را مشخص کرده است. براساس تبصره فوق، در فرضی که اظهارنامه حاوی طرح­های صنعتی متعدد باشد، تصاویر با اشکال یا مدل­ها بصورت جداگانه ارائه شده و به وسیله شماره از یکدیگر متمایز می­گردند.

در خاتمه این قسمت لازم به ذکر است که رویه اداره ثبت طرح صنعتی مبنی بر عدم پذیرش اظهارنامه واحد برای طرح­های صنعتی متعدد است که بنظر این رویه با قوانین و مقررات مربوط مغایرت کامل دارد.

موسسه حقوقی آرکا: انجام کلیه امور حقوقی، اداری، ثبتی و اقامت

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما تماس بگیرید:

021-57731

021-57768000

 

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 1 = 6

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731