طرح صنعتی و اختراع

با توجه به ماده (1) قانون ثبت اختراعات، طرح­های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386، اختراع نتیجه فکر فرد یا افراد است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده­ های خاص را ارائه می­کند و مشکلی را در یک حرفه، فن، فناوری، صنعت و مانند آنها حل می­نماید.

با توجه به تعریف اختراع به شرح فوق و همچنین تعریف طرح صنعتی به شرحی که در ماده 20 قانون یاد شده آمده است، مشخص است که بین طرح صنعتی و اختراع تفاوت اساسی وجود دارد، زیرا طرح صنعتی به ظاهر کالا و دقیقاً جنبه ­ای از یک کالا که تزیین شده و با رعایت اصول هنری به وجود آمده است، مربوط می­شود و با ضرورت­ های کاربردی و فنی تعیین نمی­گردد، در حالی که اختراع چه محصول و چه فرآیند قبل از هر چیز ضرورتاً به وسیله جنبه کاربردی­ اش تعیین می­شود. به عبارت دیگر، طرح صنعتی به سیما و ظاهر یک وسیله و کالا که جنبه زیبایی شناختی و تزئینی دارد، مربوط می­شود. در حالی که در اختراع جنبه اختراعی و آفرینشی آن مورد توجه است.

تفاوت دیگر اختراع و طرح صنعتی این است که حمایت از طرح صنعتی را نمی­توان برای مثال به علت عدم استفاده از آن نظیر آنچه که در مورد اختراع مصداق دارد. قطع نمود.

همانطور که در قسمت اخیر ماده 20 قانون یاد شده آمده است، چنانچه در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مورد نظر باشد، مشمول حمایت قانون طرح ­های صنعتی نخواهد بود و می­تواند در صورت دارا بودن ویژگی های مربوط، در قالب اختراع یا اختراعات کوچک و مدل اشیاء مفید مورد حمایت قرار گیرد.

مشاورین ما در موسسه حقوقی آرکا شما را در تمامی مراحل ثبت اختراع و ثبت طرح صنعتی یاری می کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما تماس بگیرید.

021-57731

021-57768000

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

72 − 70 =

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731