کد اقتصادی چیست

توجیه اقتصادی حقوق علائم تجاری نشأت گرفته از حقوق و اقتصادی است که ریشه در مکتب اقتصادی شیکاگو دارد. مکتب شیکاگو دو منطقه اقتصادی – هزینه جستجو و انگیزه- را بر توجیه حقوق علائم تجاری ارائه می­دهد که هر یک از دو منطق اخیر ریشه در یکی از دو رابطه درگیر درحقوق علائم تجاری– رابطه تولید کننده و مصرف کننده و رابطه بین رقبای تجاری- دارند.

رابطه اول، رابطه بین تولید کننده و مصرف کننده در جایی است که با انتقال اطلاعات قابل اعتماد به مصرف کننده، منجر به کاهش هزینه جستجوی مصرف کننده می­شود.

رابطه دوم، رابطه بین دو رقبای تجاری (تولیدکنندگان) در جایی است که سواری مجانی رقیب از علامت تجاری تولید کننده با حسن شهرت، به انگیزه صاحب علامت در تولید با کیفیت کالا و خدمات و حفظ کیفیت لطمه می­زند. از لحاظ اقتصادی حقوق علائم تجاری ابزاری برای جبران خسارت شکست بازار است که بدلیل ساختار انحصاری­اش از استفاده بیش از حد منابع کمیاب، سواری مجانی یا انتشار اطلاعات ناهمخوان جلوگیری می­کند، زیرا از طرفی منطق هزینه جستجو علامت تجاری را به عنوان وسیله­ای در جهت کاهش شکست بازار ناهمخوان اطلاعات توجیه می­کند و بدین طریق روی فایده حقوق علائم تجاری بر مصرف­ کننده تأکید دارد. از سوی دیگر منطق کارایی پویا (انگیزه) حمایت از علامت را به عنوان ابزاری در جهت خنثی کردن شکست بازار ناشی از سواری مجانی توجیه می­کند و بدین ترتیب بر پاداش تولید کننده و ایجاد انگیزه تأکید دارد.

پس به این ترتیب دو منطق هزینه جستجو و انگیزه دو کارکرد ناشی از حمایت از علامت تجاری را توجیه می­کنند، چرا که از سویی علائم تجاری از طریق فراهم کردن یک شناساگر مختصر و بدون ابهام از مبدأ کالا و خدمات است تبادل بین مصرف کننده و تولید کننده را تسهیل می­کند. از سوی دیگر برای تولید کنندگان انگیزه­ای فراهم می­کند تا کالا و خدمات خود را در سطح کیفی پایدار حفظ کنند.

کاهش هزینه جستجو و فراهم کردن انگیزه برای حفظ کیفیت (که به عنوان توجیهی بر حمایت از علامت منجر به کارایی پویا می­شود) کارکردهایی مرتبط با یکدیگر و در عین حال متمایز از یکدیگرند، که شناسای ماهیت متمایز آنها درک ما از قانون علائم تجاری را غین می­سازد و چارچوب بهترین برای ارزیابی قدرت هنجاری دکترین و تئوری­های مختلف علائم تجاری ارائه می­دهد.

مبحث نخست- منطق هزینه جستجو

مبحث دوم- انگیزه تولید کننده

 

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

51 − 46 =

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731