ثبت برند و ثبت شرکت چه تفاوت هایی دارند؟ 

با اینکه ثبت شرکت و ثبت برند  هر دو در جهت قانونمند ساختن فعالیت تجاری، جلب اطمینان و اعتماد مشتریان و دیگر فعالان عرصه تجارت صورت می گیرد و مراحل نسبتا مشابهی را طی می کنند ولی با این حال در فرایند و مراحل ثبت شرکت و ثبت برند تفاوت هایی نیز وجود دارد که به بررسی این تفاوت ها می پردازیم  تا در صورت اقدام به این فرآیند، شخص متقاضی اطلاعات لازم را کسب نماید و در هنگام  سپری کردن این فرایند با مشکلی روبه برو نشود. بنابراین  توصیه میکنیم پیش از اقدام به ثبت شرکت و ثبت برند، این مقاله را مطالعه کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید

ثبت برند چیست ؟

برند الزاما کلمه نیست میتواند یک نماد (لوگو) باشد که فعالیت و مار شما را از سایر فعالیت ها و کار ها نشان دهد.بدون هیچ حرفی زبان گویای شما به هر زبان و ملیتی است. حتی برندهای معروف بین اللملی همه جا اگر نباشند. نامشان شناخته شده است برای  مثال مک دونالد و یا گوگل که همه جا شناخته شده هستند.

 ثبت برند و مشهور کردن آن، راهی آسان جهت یافتن مشتری و بالعکس است. در بازاری پر از رقیب و رنگارنگ چه راهی بهتر از داشتن برندی شناخته شده است. با یک سوال فروشگاه یا دفتر شما به آسانی قابل یافت خواهد بود.

ثبت شرکت چیست ؟

ثبت شرکت قرادادی تجاری است که گاها بین افراد حقیقی (مردم عادی )و حقوقی (شرکت ها)  بسته می شود تا بنا بر آن سرمایه ، توانایی یا روابط  خود را  در چهار چوب قوانین برای کسب سود به شراکت بگذارند و قوانین حاکم بر ثبت شرکتها تعیین کننده چگونگی این روابط می باشد.  تعریف ذکر شده از ساده ترین و صریح ترین تعاریف ثبت شرکت ها می باشد .

حال پس از این که به بررسی جداگانه ی ثبت برند و ثبت شرکت پراختیم در ادامه به بررسی تفاوت های بین ثبت برند و ثبت شرکت می پردازیم  با ما همراه باشید.

ثبت برند و شرکت هر دو در اداره کل ثبت شرکتها انجام می گیرد. تمامی مدارکی که برای ثبت شرکتها ارائه می‏ گردد، برای ثبت برند ( با رعایت موارد ممنوعیت) کفایت می‏ کند. ثبت برند تجاری برای مدت 10سال  می باشد و پس از آن نیاز به تمدید دارد. یک شرکت می‏توان برای محصولات خود، یک یا چند برند تجاری در نظر بگیرد و تک تک آنها را نیز در اداره ثبت شرکتها، ثبت کند

تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت از جهت مرجع مورد نظر

در ارتباط با ثبت شرکت در تمامی شهر ها باید گفت: که در کشور ما ایران، اقدامات مربوط به ثبت شرکت ها برعهده اداره ثبت شرکت ها می باشد و این اداره به عنوان مرجع مورد نظر برای ثبت شرکت ها معرفی شده است اما در مورد ثبت برند و اینکه یک اختراع یا تولید کالای خاص به نام اشخاص خاصی ثبت می گردد، مرجعی متفاوت با مرجع ثبت شرکت ها وجود دارد. این مرجع با نام اداره مالکیت های صنعتی شناخته شده است و هر فردی متقاضی ثبت محصول خاصی باشد باید به این اداره رجوع نماید. بهتر است بدانید اداره مالکیت صنعتی به این دلیل وظیفه ثبت برند را عهده دار است که تولید یک کالا و محصول خاص و درج لوگو یا علامت تجاری مخصوص بر روی آن ها فعالیتی صنعتی به حساب می آید و نشان دهنده محصولات تولید شده در عرصه صنعت می باشد. هر کدام از این دو مرجع مورد نظر- اداره ثبت شرکت ها و اداره مالکیت صنعتی- هر یک در راستای انجام وظایف خود، از شیوه های نوینی جهت ثبت استفاده می نمایند که تفاوت هایی در مراحل ثبت آن ها وجود دارد.

تفاوت موجود در مراحل ثبت شرکت و ثبت برند

مراحل ثبت شرکت:

 پس از تشکیل شرکت، نخستین اقدام مربوط به انتخاب اعضا و آشنا شدن با مهمترین فعالیت های تعریف شده برای شرکت است. تمامی اعضای تشکیل دهنده شرکت بایستی اطلاعات کافی و آگاهانه ای نسبت به چشم انداز ها و اهداف شرکت داشته باشند. اعضا جهت افتتاح یک حساب مشترک برای شرکت بایستی به شعبه بانک مراجعه کنند. ارائه ی مدارک همه اعضا به انضمام مدارک ثبت شرکت به بانک ضروری بوده و بایستی به بانک تحویل داده شود. خوشبختانه امروز مانند گذشته نیاز به مراجعه پی در پی به اداره ثبت شرکت ها نیست و بسیاری از مراحل آن بصورت الکترونیکی و از طریق سامانه اختصاص یافته به ثبت شرکت ها انجام می گیرد. بدین شکل که شخص متقاضی باید به سامانه الکترونیکی وارد شود  و تمامی اطلاعات را وارد نماید و سپس بر روی کلید پذیرش کلیک نماید.

از جمله فیلد هایی که متقاضی باید نسبت به پر کردن آن اقدام نماید، فیلد مربوط به نام شرکت است که برابر با قانون ثبت شرکت ها، بایستی از سه کلمه تشکیل شود. توجه داشته باشید که برای انتخاب نام شرکت اصولی منظور گردیده است از جمله اینکه نام مورد نظر نباید اختصاص به تشکیلات دولتی داشته باشد.بعد از ثبت نام اولیه، کلیه مدارک شرکت مانند تقاضانامه، صورت جلسات، فیش واریزی به مبلغ 35% سرمایه شرکت به همراه سایر مدارک لازم باید از طریق پست به اداره ثبت شرکت ها ارسال شود. بعد از بررسی های انجام شده توسط کارشناسان، نتایج به متقاضیان اعلام می گردد و در صورت تایید، در روزنامه رسمی ثبت می گردد.

مراحل ثبت برند

جهت ثبت کالا و محصول به نام یک شخص باید به سامانه ای که اداره مالکیت صنعتی برای ثبت برند معرفی کرده است مراجعه کرد و سپس با ورود به سامانه، فرم مربوط به اظهارنامه ثبت علائم تجاری را پر نمود. برای اشخاص حقیقی، ارائه ی کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، جواز کسب، جواز تاسیس، پروانه بهره برداری و دیگر مدارک تعریف شده ضروری می باشد. اما اشخاص حقوقی باید علاوه بر مدارک شناسایی، مدارک دیگری مانند تصویر روزنامه رسمی، آخرین تغییرات شرکت و کارت ملی دارندگان حق امضاء را نیز به  همراه داشت باشند.

توجه داشته باشید : چنانچه خواستار این هستید که یک علامت را بصورت جمعی ثبت کنید باید نسخه ای مرتبط با شرایط ثبت جمعی را ارائه دهید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما  در موسسه حقوقی آرکا تماس بگیرید:

021-57731

021-57768333

در پایان صمیمانه از همراهیتان سپاس گزاریم امیدواریم مطالعه این مطالب برایتان سودمند بوده باشد

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

42 + = 47

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731