ثبت شرکت تبلیغاتی:

تبلیغات یکی از موضوعات کلیدی و از اصول موفقیت تعداد زیادی از سازمان ها و کسب و کارها است که در سراسر دنیا به عنوان یک تخصص به آن می پردازند. بسیاری از کسانی که در این زمینه تخصص دارند جهت ارائه خدمات مناسب به مشتریان خود ترجیح می دهند که فعالیتی حقوقی و قانونی داشته باشند تا از این راه هم اعتبار بیشتری را برای خود فراهم می کنند و بتوانند در حوزه برندینگ خودشان و در ضمن اطمینان دهی به مشتریان خود بهتر عمل کنند.

همانطور که میدانید حوزه تبلیغات یکی از حوزه های  بسیار متنوع و وسیع است در نتیجه افراد حقیقی نمی توانند به خوبی از پس موضوع تبلیغات شرکت های متنوع بر بیایند. انجام تبلیغات تنها محدود به طراحی یک پوستر و یا یک نوشته و شعار نیست،بلکه  امروزه تبلیغات بعد وسیعی از واژگان را در بر دارد برای مثال می توان به تبلیغات رسانه ای، تبلیغات بیلبوردی، تبلیغات نوشته ای، طراحی متن و تایپو گرافی و … در گستره ی تجهیزات و وسایلی همانند تلویزیون و رادیو، وب سایت ها، تابلو های تبلیغاتی  و هزاران روش دیگر اشاره کرد.

روش های ثبت شرکت تبلیغاتی

با توجه به مطالبی که در  بالا  به آنها اشاره شد و دامنه وسیع لازم در حوزه تبلیغات بهترین راه جهت رسیدن به سود و اعتبار زیاد و نیز گرفتن اعتماد مشتریان داشتن شخصیت حقوقی یا همان ثبت شرکت است. ثبت شرکت به شما این امکان را می دهد تا با اختیار کامل و  چشم انداز مناسب فعالیت تبلیغاتی شرکت ها را انجام دهید.

اما ثبت یک شرکت تبلیغاتی نیاز به پیمودن یک سری مسیرها و انجام بعضی از اقدامات دارد که باید  هم توسط خود افراد حقیقی و هم ترجیحا توسط اشخاص و موسسات حقوقی انجام گیرد.

نکته‌ی قابل توجه این است که شرکت های تبلیغاتی برای اینکه بتوانند در این حوزه فعالیت کنند نیازمند دریافت مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خودشان هستند. در واقع هر اقدامی در قالب حقوقی و شرکت با نام تبلیغاتی نیازمند دریافت مجوز این اداره است هر چند برخی از شرکت ها اقدام به انجام برخی از حوزه های تبلیغاتی بدون دریافت مجوز می کنند که این به دلیل عدم استفاده واژه تبلیغات در نام شرکت می باشد.

شرکت های تبلیغاتی از آن دست شرکت هایی هستند که می توان  آنها را در بسیاری از قالب های تجاری  ثبت کرد. اما بطور کلی سه مورد از قالب های تجاری بیشتر توصیه می گردد که شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود و موسسه غیر تجاری هستند.

در ادامه به نحوه ثبت هر یک از این شرکت ها بطور خلاصه اشاره می کنیم.

ثبت شرکت تبلیغاتی در قالب سهامی خاص

بطور کلی برای ثبت شرکت تبلیغاتی در قالب سهامی خاص نیازمند به حضور حداقل سه شریک است که باید حداقل یک میلیون ریال سرمایه را تعهد و از این میزان حداقل 35 درصد را در حساب شرکت پرداخت کنند. شرکت سهامی خاص به این جهت که سرمایه در آن ها به شکل قطعات سهام تقسیم می گردد و مسئولیت هر یک از شرکا به اندازه سهام آنها در شرکت می باشد از محبوبیت زیادی در ایران برخوردار است.

بطور کلی این شرکت ها نیازمند بازرس هستند و مرجع تصمیم ساز در آنها مجمع عمومی فوق العاده است. هر کدام  از سهامداران فقط با اجازه این مجمع می توانند سهام خود را انتقال بدهند و هر نوع تصمیم مهم دیگر نیز زیر نظر مجمع گرفته می شود. مدیران در طی مدت دو سال و بازرسین در مدت یکساله انتخاب و در زمان های مشخص باید نسبت به تعویض و یا تمدید دوره آنها اقدامات لازم انجام گیرد.

ثبت شرکت تبلیغاتی در قالب شرکت با مسئولیت محدود:

شرکت های تبلیغاتی که در قالب با مسئولیت محدود ثبت می شوند هم نیاز دارند که حداقل دو شریک در آنها با هم شراکت داشته باشند. این شرکت ها نیز  باید مبلغ یک میلیون ریال را تعهد کنند ولی نیاز نیست برای ثبت حتما میزان 35 درصد تائید گردیده باشد.

نوع سرمایه در شرکت های با مسئولیت خاص به شکل سهم الشرکا ای است و  در آن هر یک از شرکا فقط به اندازه دارایی خود در شرکت مسئولیت دارند که به همین  دلیل است که شرکت با مسئولیت محدود بسیار مورد توجه قرار گرفته است. الخصوص برای شرکت های تبلیغاتی استفاده از این قالب می تواند به علت نداشتن محدودیت های شرکت های سهامی خاص مناسب باشد. شرکت های با مسئولیت محدود نیازی  به تمدید مدیریت در دوره های خاص ندارند، و نیاز به بازرس ضروری نیست و بسیاری از تصمیم ها ساده تر در این شرکت ها گرفته می شود.

ثبت شرکت تبلیغاتی در قالب موسسات غیر تجاری

شاید بهترین و مناسب ترین روش برای تبدیل شدن به یک شخصیت حقوقی برای فعالیت های تبلیغاتی همین موسسات غیر تجاری باشد. موسسات غیر تجاری تنها در حوزه های غیر تجاری می توانند به ثبت برسند و از آن رو که فعالیت های تبلیغاتی نیازی عمدتا به ورود در دنیای تجارت ندارند می تواند این قالب برای این فعالیت ها بسیار مناسب باشد.

موسسه غیر تجاری با دو نفر قابل شکل گیری است . این موسسات باید حداقل10.000.000 ریال سرمایه اولیه جهت  تاسیس داشته باشند که کمتر از این سرمایه نمی تواند مورد قبول باشد. این موسسات به دو شکل انتفاعی و غیر انتفاعی شکل می گیرند. موسسات انتفاعی به دنبال سود و منافع برای شرکا و موسسات غیر انتفاعی به دنبال ارائه خدمات به جامعه در قالب هایی مانند موضوع خیریه و دانش محور هستند و عموما سود و منافعی را برای شرکا دنبال نمی کنند.

مراحل ثبت شرکت تبلیغاتی:

بعد از انتخاب قالب و موضوع شرکت باید شرکا اقدام به انتخاب 5 نام برای شرکت خود بکنند و به ترتیب اولویت در فرم تعیین نام ذکر کنند تا یکی از این نام ها بعد از بررسی به عنوان نام شرکت مشخص شود.

در این مرحله اگر قصد دارند از نام شرکت تبلیغاتی در عنوان شرکت خود استفاده کنند و یا شرایط دریافت مجوز را دارند باید اقدام به دریافت مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بشود.

برای دریافت مجوز شرکت تبلیغاتی باید به شکل زیر عمل گردد:

  • مراجعه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان
  • ارائه تقاضانامه جهت دریافت مجوز با ذکر توضیحاتی در خصوص نوع فعالیت
  • ارائه عکس از مدیر شرکت و موسسان شرکت
  • ارائه کپی مدارک تحصیلی مدیر شرکت ( یا سوابق کاری قابل استناد)
  • ارائه تصویر کارت پایان خدمت و یا  کارت معافیت برای آقایان
  • ارائه برگ یا کپی عدم سو پیشینه
  • دریافت و ارائه ی تاییدیه اماکن نیروی انتظامی

پس از ارائه درخواست و اخذ مجوز بنا بر شرایط بالا  باید موسسان شرکت اقدام به تشکیل مجمع عمومی موسسان کنند و در آن اسناد مربوط به شرکت مثل اساسنامه یا شرکت نامه، اظهارنامه، تقاضانامه و غیره را مشخص و با تنظیم صورتجلسه ای مدیران منتخب هیئت مدیره، بازرسین احتمالی، دارندگان امضا مجاز و البته اگر امتیاز ویژه ای در شرکت به برخی از شرکا داده شده است را تعیین کرده  و در پایان امضا همه موسسان بلا استثنا دریافت گردد.

حال باید به چند نکته ی مهم توجه داشته باشیم یکی اینکه  مدیر عامل منتخب برای شرکت تبلیغاتی نمی تواند در موسسات و یا شرکت های دولتی مثل شهرداری و وزارتخانه ها دارای اشتغال باشد.

و نکته ی دوم آنکه : مدیر عامل منتخب برای شرکت تبلیغاتی باید فارغ التحصیل دانشگاه در رشته هایی مانند بازرگانی، روابط عمومی، بازاریابی ، تبلیغات و یا علوم اجتماعی باشد. در صورت عدم داشتن شرایط احراز تحصیلی بایستی طبق قوانین تجاری کشور میزان سابقه کار فرد در موسسات و شرکت های تبلیغاتی جوابگوی کمبود مدرک تحصیلی او باشد. به عنوان مثال یک فرد دیپلمه باید حداقل 5 سال در یک موسسه تبلیغاتی به عنوان فردی موثر کار کرده باشد.

پس از آن باید هیئت مدیره تشکیل گردد و پس از مشخص کردن شرح وظایف و تعیین مراحل کاری بایستی صورتجلسه ای تنظیم گردد و همه آن را امضا کنند.در نهایت با ارائه درخواست یا تقاضا نامه به اداره ثبت شرکت ها در هر قالبی که باشد مراحل ثبت شرکت باید دنبال گردد.

پس از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها بایستی موضوع ثبت شرکت در روزنامه رسمی و روزنامه ای کثیر الانتشار چاپ شود و در نهایت با دریافت کد اقتصادی و دفاتر قانونی شرکت شکل قانونی پیدا می کند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تبلیغاتی

اساساً قالب شرکت در ارائه مستندات مربوطه جهت ثبت شرکت تبلیغاتی موثر است اما به شکل کلی می توان بعضی از اصلی ترین و کلیدی ترین مدارک مورد نیاز که برای ثبت شرکت تبلیغاتی لازم است را به شکل خلاصه به شرح زیر دانست:

  • ارائه اساسنامه شرکت در دو برگ
  • ارائه اظهارنامه شرکت در دو برگ
  • ارائه دو برگ تقاضانامه
  • ارائه شرکت نامه در دو برگ
  • ارائه کپی مدارک شناسایی و هویتی موسسان مدیران و بازرسین منتخب شرکت
  • ارائه گواهی عدم سو پیشینه
  • ارائه صورت جلسه مجمع عمومی موسسان در دو برگ
  • ارائه صورت جلسه هیئت مدیره در دو برگ
  • ارائه اقرار نامه مدیران برای قبول مسئولیت سمت خود در هیئت مدیره
  • ارائه اقرار نامه بازرسین
  • ارائه وکالت‌نامه وکیل
  • و ارائه مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی

از همرایتان سپاسگزاریم.

امیدواریم مطالعه این مقاله برایتان سودمند بوده باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما  در موسسه حقوقی آرکا تماس بگیرید:

021-57731

021-57768333

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + = 9

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731