حق تقدم در این فرض به این معناست که چنانچه شخصی با رعایت شرایط لازم اظهارنامه ثبت طرح صنعتی خود را نزد مراجع ذیصلاح یکی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی به ثبت برساند، به مدت 6 ماه از تاریخ درخواست ثبت همان طرح صنعتی، در هر یک از دیگر کشورهای عضو این کنوانسیون بر دیگر اشخاص حق تقدم دارد.

همانطور که قبلاً توضیح دادیم در ماده 9 قانون مصوب 1386 که قابلیت شمول بر طرح صنعتی را نیز دارد، در رابطه با حق تقدم و تکالیفی که متقاضی در صورت ادعای حق تقدم دارد مطالبی آمده است.

واضعین آئین­ نامه مصوب 1387 در اجرای ماده یاد شده احکام و مقرراتی را در رابطه با حق تقدم وضع نموده­اند.

همانطور که در بند (9) ماده 73 آمده است، متقاضی باید مدارک مربوط به حق تقدم را همزان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ به اداره ثبت طرح صنعتی تسلیم نماید.

همچنین براساس ماده 74 آئین­نامه، در صورتی که متقاضی طبق ماده 9 قانون، درخواست حق تقدم کرده باشد، هنگام تقاضای ثبت طرح صنعتی باید درخواست خود را که حاکی از این حق باشد، به مرجع ثبت تسلیم نماید. این درخواست باید مشتمل بر نکات زیر باشد:

  1. تاریخ و شماره اظهارنامه اصلی؛
  2. طبقه­ بندی بین ­المللی مرتبط با اظهارنامه اصلی؛
  3. کشور یا کشورهایی که اظهارنامه اصلی در آنجا تسلیم شده است و چنانچه اظهارنامه منطقه ­ای یا بین ­المللی مبنای حق تقدم باشد، ذکر مأخذ آن.

با توجه به ماده 75 آئین­نامه، در صورتی که متقاضی مدعی دو یا چند اظهارنامه پیشین باشد، مدت حق تقدم از زمان مقدم­ترین آنها محاسبه می­شود.

همانطور که قبلاً گفته شد و با توجه به ماده 76 آئین­نامه، مدت زمان حق تقدم در ثبت طرح صنعتی 6 ماه از تاریخ اظهارنامه اصلی خواهد بود. در این مورد روز تسلیم جزء مدت محسوب نخواهد شد و اگر آخرین روز مصادف با تعطیل باشد، این مدت تا آخرین ساعت اولین روز اداری بعد از تعطیل محاسبه خواهد شد.

 

موسسه حقوقی آرکا: انجام کلیه امور حقوقی، اداری، ثبتی و اقامت

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما تماس بگیرید:

021-57731

021-57768000

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 2 = 1

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731