فرآیند ثبت طرح صنعتی

اگرچه در برخی از کشورها از جمله در اتحادیه اروپایی برای طرح ­های ثبت نشده حمایت­ های محدودی در نظر گرفته شده است، لیکن ثبت طرح بویژه در قالب و ساز وکار نظام خاص با توجه به مزایایی که دارد می­تواند حمایت کاملی را برای صاحبان طرح به دنبال داشته باشد.

همانطور که قبلاً در مباحث مربوط توضیح داده شد، برخی کشورها ساز و کارهای دیگری را نیز برای حمایت از طرح ­های صنعتی در نظر گرفته ­اند. یکی از این ساز و کارها حمایت از طرح­ های صنعتی در قالب قانون کپی رایت سات. عمده طرح­هایی که در این نظام مورد حمایت قرار می­گیرند طرح­ هایی هستند که صرفاً جنبه هنری دارند.

این ساز و کار برای این قبیل طرح­ها و همچنین برای بنگاهها و مؤسسات کوچک و متوسط می­تواند گزینه خوبی باشد. البته حمایت از طرح­ های صنعتی در این قالب نیازی به ثبت ندارد. در رابطه با این نظام در تألیفات مربوط به حقوق مالکیت ادبی و هنری بحث­های لازم شده است. برای اطلاع بیشتر به این تألیفات رجوع شود.

همچنین برخی دیگر از کشورها در صورتی که طرح ­های صنعتی به عنوان یک علامت تجاری عمل کنند، از آنها در قالب علامت تجاری حمایت می­کنند. عمده این علائم، علائم سه بعدی هستند و بیشتر در مواردی کاربرد دارند که شکل محصول یا بسته­بندی آن دارای صفت مشخصه و متمایز کننده باشد. در ایران نیز حمایت از اشکال سه بعدی در صورتی که واجد شرایط مربوط به علائم تجاری باشد، در قالب علامت تجاری بالااشکال است. در این رابطه به تألیف مربوط به علامت تجاری مراجعه شود.

قانون رقابت نیز از جمله ساز و کارهای است که برخی از نظام ­های ملی حمایت از مالکیت صنعتی از آن برای حمایت از طرح ­های صنعتی استفاده می­کنند. این نظام هم تحت شرایطی می­تواند طرح­ های صنعتی یک شرکت و بنگاه را در برابر تقلید و کپی­ برداری توسط رقبا حمایت کند.

با توجه به مجموع مراتب فوق و از آنجائیکه در وضعیت فعلی کشور طرح­ها در معنای وسیع کلمه عمدتاً در قالب نظام خاص طرح صنعتی و کپی رایت مورد حمایت قرار می­گیرند و در نظام کپی رایت اجباری برای ثبت طرح وجود ندارد؛ لذا در این قسمت از بحث صرفاً به فرآیند ثبت طرح در قالب نظام خاص طرح صنعتی و بر اساس قانون مصوب 1386 و آئین­نامه مربوط می­پردازیم.

همانطور که قبلاً گفتیم در قوانین ملی کشورها حمایت از طرح­های صنعتی در قالب نظام خاص مستلزم ثبت آنهاست. به عبارت دیگر برای اینکه طرح صنعتی مورد حمایت قرار گیرد، طبق قوانین ملی اکثر کشورها باید به ثبت برسد. البته در قوانین برخی از کشورها همچنین در قوانین مربوط به اتحادیه اروپا برای طرح­های ثبت نشده حمایت محدودی در نظر گرفته شدهاست.

برای ثبت طرح صنعتی طراح باید اظهارنامه­ای به اداره ملی یا منطقه­ ای ثبت طرح صنعتی کشور یا منطقه ­ای که حمایت از طرح در آنجا مورد نظر است، تسلیم کند. البته در قالب معاهدات بین­ المللی نیز طرح صنعتی قابل ثبت است که در قسمت مربوط توضیحات لازم درخصوص مورد داده خواهد شد.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 7 =

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731