لزوم ثبت برند در چیست ؟

در این مقاله ابتدا با مفهوم کلمه ی برند آشنا می شویم سپس به بررسی مزایای ثبت برند می پردازیم و در آخر مواردی که ثبت برند در آنها اجباری است را شرح میدهیم و به  پاسخ این سوال که ثبت برند چه لزومی دارد خواهیم رسید

با ما همراه باشید

در این روزها کلمه ی برند از کلماتی است که بسیار به گوش می رسد‌. و افراد بسیاری که در زمینه های مختلف در حال فعالیت هستند، بدنبال موفقیت بیشتر با ثبت برند و استفاده از مزایای آن هستند، اما سوالی که پیش می آید این است که چه لزومی به ثبت برند است ؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا با مفهو‌م برند آشنا شویم.

برند چیست؟برندها دارای علامت تجاری هستند که باعث جلوگیری از  استفاده شدنشان توسط دیگران می شوند.

دقت داشته باشید که برند همان محصول نیست،  برندها “چیزهایی هستند که مشتری می‌خرد” درحالی که محصولات “کالایی هستند که شرکت تولید می‌کند

یک برند اطلاعات مشخصی در مورد سازمان و محصولات ارائه می‌دهد که سبب تمایز آن در بازار می‌گردد.

برند این اطمینان را می‌دهد که یک محصول یا خدمت، خاص و بی‌همتا است.

یک برند قدرتمند وسیله‌ای برای آگاه کردن مردم از این موضوع است که شرکت چه پیشنهادها و محصولاتی ارائه می‌کند.

درنتیجه می توان گفت :

برند عنصری است که با استفاده از یک فرم یا یکسری خطوط، رنگ، علامت و … و یا مجموعه ای از تمامی این موارد می تواند  باعث تمایز شود و محصول یا خدماتی را معرفی کند. در واقع در عرصه  تبلیغات به توصیف زیبا تر ، برند به  روحی تشبیه می شود که در پیکر بی جان محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک مجموعه دمیده می شود تا خدمات و محصولات  بتوانند ارتباط بهتری با مخاطبین برقرار نمایند.

ثبت برند برای مالکین آن مزایای بسیار زیادی دارد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-ثبت برند سبب می شود که شناسایی محصول یا خدمات ارائه گردیده توسط یک مجموعه در بازارهای رقابتی برای مشتریان سهل تر باشد.

2- با ثبت برند قانونی،  هیچ شخص دیگری نمی‌تواند از این نام یا نشان استفاده کند و استفاده از آن در انحصار مالک یا مالکین آن می باشد.

3- ثبت برند تاثیر مثبت چشمگیری در کسب هویت مجموعه ها در بازار های کسب و کار دارد.

4- استفاده از برند یکی از مهمترین اهرم های تبلیغات است.

5- ثبت برند می تواند برای سهامداران  ارزش افزوده ی سهام ایجاد کند و همچنین سبب افزایش درآمد و افزایش فروش محصولات و خدمات شود.

6- از طرف دیگر می توان گفت که ثبت برند افزون بر منافعی که برای فروشندگان، تولیدکنندگان و یا ارائه دهندگان خدمات دارد، مزایای بسیاری هم برای مصرف کنندگان دارد، چرا که با ثبت برند افراد قادرند  از محصولات و یا خدمات شناخته شده که کیفیت بالاتر دارند استفاده کنند.

7- برند ثبت شده نیز همانند بسیاری دیگر از دارایی های افراد قابلیت انتقال به غیر را دارد، البته این انتقال باید طبق قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت قانونی برسد.

 علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد ثبت برند  دارای مزایای زیاد دیگری نیز برای دارندگان برند است اما  باید توجه داشته باشید، که با وجود تمامی مزایایی که برای ثبت شدن برند اشاره کردیم ، ثبت برند  در ایران بنا به قوانین رایج اجباری نمی باشد، مگر در مواردی محدود که قانون ثبت برند را اجباری اعلام کرده است .

با توجه به این مسائل گفته شده  در پاسخ این پرسش که لزوم ثبت برند در چیست؟ بایستی از مواردی که در قانون اجباری اعلام شده است نیز نام برد شود  که عبارت هستند از:

  1. داروهای اختصاصی (سپسیالتیه) مورد استعمال طبی یا بیطاری که با نسخه پزشک یا بدون آن مصرف می گردند.

  1. مواد غذایی که در لفاف و یا ظروف و به اسم مشخصی باشد مانند کنسرو و مواد غذایی ، آرد های مخصوص، چای های مختلف ، شکلات ، آب نبات، پنیر، شیر، مربا، ترشی، کره و روغن های مختلف و …
  2. آب های معدنی یا گازدار، شربت آب های میوه و غیره که در تحت اسم و ظرف مشخصی به معرض فروش گذاشته می شوند.
  3. لوازم آرایش و وجاهت که برای استعمال مستقیم بر روی بدن انسان به کار برده می‌شوند مانند صابون ، خمیر ، پودر ، محلول عطریات ، ادکلن و پماد

تمام اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی مذکور در این آیین نامه، اعم از آن که در داخل ایران ساخته و یا در خارج ساخته و وارد کشور شود. بایستی حاوی برچسب اطلاعاتی باشند که این اطلاعات شامل موارد زیر است :

الف- ذکر اسم تجارتی و نشانی سازنده ی جنس با قید  نام کشور مبدا

ب- ذکر شماره ثبت علامت در ایران

بر طبق ماده ی 2 این آیین نامه، علامت و مشخصات بالا باید پیش از به معرض فروش قرار دادن جنس روی اجناسی که از خارج وارد شده اند قید شود.

برچسب مقرره در ماده ی 1 باید طوری الصاق گردد که نتوان آن را از روی لفاف یا ظرفی که در آن جنس به معرض فروش گذاشته می شود به آسانی برداشت و تنظیم آن باید به طریقی باشد که نام کشور مبدا و نام و نشانی سازنده علامت و شماره ثبت و از زمانی که وزارت بهداری اعلام کند شماره و تاریخ اجازه ی فروش در ایران خوانا باشد.

تمام این نوشتجات که بر روی برچسب الصاق شده به اجناسی که  خارج از کشور وارد شده اند ممکن است به زبان بیگانه باشد استعمال زبان فارسی نیز اختیاری خواهد بود.

یک علامت تجاری ثبت شده برای چه مدتی معتبر است؟

زمان حمایت از علامت تجاری ده سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه است و پس از اتمام انقضای این ده سال نیز یک زمان ارفاقی شش ماهه هم برای مالک علامت تجاری در نظر گرفته می‌شود که حتماً در این فرصت اقدام به تمدید آن نماید و به این شکل می‌توان علامت تجاری را به دفعات نامحدود و با پرداخت هزینه‌های پیش بینی شده در مقررات تمدید کرد.

از همراهیتان سپاسگزاریم، امیدواریم مطالعه این مقاله برایتان سودمند بوده باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما  در موسسه حقوقی آرکا تماس بگیرید:

021-57731

021-57768333

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 58 = 61

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731