ثبت ایده فکری

در این مقاله به بررسی موضوعات زیر می‌پردازیم  با ما همراه باشید:

طرح ایده چیست؟

 ثبت ایده فکری چه قوانینی دارد

 چه آثار یا ایده هایی را میتوان  حمایت و ثبت کرد؟

 مدارک لازم جهت  ثبت ایده های فکری

ایده یا طرح، در واقع یک تصور ذهنی است. میتوان گفت ایده دادن اولین گام برای حل یک مشکل یا برآورده کردن یک نیاز می‌باشد. به عبارتی ایده آسان ترین راه حلی است که انسان در مقابل یک مسئله یا نیاز به آن فکر می کند. همانطور که میدانید می توان یک ایده را بسط داد و پیچیده کرد. ایده یک نوع تنگه ذهنی درون افکار شخص است که با مطرح نمودن آن موضوعیت خود را پیدا می کند. ایده یک نوع اندیشه، فکر و عقیده است که رسیدن به آرمان و موفقیت را در بر دارد.

طرح ایده چیست؟

 ایده نوعی  نوآوری یا سبک جدیدی از نحوه مصرف یا شکل جدید از اجرای یک خدمت یا فعالیت می باشد که باعث آسان تر شدن  کارها و فعالیت های مربوطه می شود. در طرح یک ایده، با توجه به ماهیت ذهنی آن، هیچ گونه قید و بند و محدودیتی و جود ندارد و به هر شکلی می تواند صورت بپذیرد. اما در هنگام عملی کردن آن، باید به بسیاری از این محدودیت ها مثل قوانین فیزیکی، حقوقی و موارد دیگری از این دست باید توجه نمود.

حال با توجه به توضیحات گفته در مورد ایده باید ببینیم که آیا می توان ایده ها را ثبت کرد؟

اول بایستی بدانیم منظور از ثبت ایده چیست؟ منظور ما از ثبت ایده  این است که اول این ایده به نام شما ثبت شود و مورد دوم اینکه حق انحصاری استفاده از این ایده مقعلق به شما باشد.

ثبت ایده فکری به چه شکل انجام می گیرد؟

برای اینکه یک ایده را بتوان  ثبت کرد و به طور کامل حمایت کرد، ایده باید دارای شرایط زیر باشد:

جدید باشد

گام ابتکاری داشته باشد

 کاربرد صنعتی داشته باشد

 افشاء کامل ایده

جدید بودن ایده به چه معنا است؟ شرط جدید بودن ایده به این معناست که نوآوری ادعا شده قبلا به هیچ شکل افشاء عمومی نگشته باشد. به عبارت دقیق تر یعنی اولین جایی که نوآوری در آن فاش شده است، اداره ثبت ایده باشد.

گام ابتکاری ایده به چه معناست؟ شرط گام ابتکاری ایده به این معنا است که ایده جدید ادعا شده باید مشکلی را در یک حرفه یا فن برطرف کند و تنها جدید بودن ایده کافی نیست. و در صورتی که شما بخش جدیدی به یک محصول موجود را پیشنهاد دهید و این بخش جدید هیچ مزیتی ایجاد نکرده باشد و مشکلی را حل نکرده باشد این ایده قابل ثبت نمی باشد.

چه دلایلی برای ثبت ایده فکری وجود دارد؟

خالق یک ایده فکری با ثبت ایده می تواند مورد حمایت قانون قرار داشته باشد. قانون به کسی که خالق یک اثر ادبی – هنری یا مخترع است حقوق اختصاصی می دهد که بتوان از اثر یا اختراع خود بهره برداری تجاری گرداند. حقوق مالکیت فکری می تواند فروخته شود و یا حتی به اجاره داده شود. جهت ثبت ایده خود می توانید با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

 ثبت ایده فکری چه قوانینی دارد ؟

سابقه قانون گذاری برای حمایت از مالکیت فکری در ایران به بیش از 80 سال قبل مربوط می شود و در طی این سال ها به ویژه در بیست سال اخیر، ایران به کنوانسیون های بین المللی متعددی در این زمینه پیوسته است. از جمله کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی و کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت فکری.

قوانین و آیین نامه های زیادی نیز در زمینه‌ی حمایت از حقوق مالکیت فکری وجود دارند حال به چند مورد از قوانین و آیین نامه های  اصلی به حوزه حقوق مالکیت فکری می پردازیم؛

قانون حمایت حقوق مولفان و منصفان و هنرمندان، قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای، قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، قانون جرائم رایانه ای، قانون تجارت الکترونیکی، قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی، قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری و اختراعات و …

چه آثار یا ایده هایی را میتوان  حمایت و ثبت کرد؟

۱) آثار نوشته شامل  کتاب، رساله، جزوه و نمایش نامه، شعر، اثر موسیقی (پیش از اجرا بر روی صحنه کاغذ) و هم چنین ترجمه، اقتباس و تلخیص.

۲) آثار سمعی و بصری

۳) آثار رادیویی و تلویزیونی (به طور اخص، گرچه مشمول بند قبلی نیز می باشد)

۴) آثار سینمایی

۵) اثر موسیقی و صوتی

۶) اثر تجسمی مانند مجسمه سازی، سفالگری، خوشنویسی، عکاسی، گرافیک، معماری و صنایع دستی

۷) اثر فنی که جنبه اختراع و ابتکار داشته باشد. مثل: نرم افزارهای رایانه ای

ثبت ایده ی اجرایی شده:

ایده ها هنگامی قابلیت ثبت را خواهند داشت که به عمل رسیده باشند.در حالتی که ایده،قابلیت ثبت به عنوان اختراع را داشته باشد می توان با مراجعه به سامانه ثبت اختراع یا سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور،درخواست ثبت را به مرجع مذکور اعلام نمود.

 ثبت اختراع در ایران اختیاری است ولی اختراع در صورتی مورد حمایت قرار می گیرد که طبق شرایط مندرج در قانون به ثبت رسیده باشد.محل ثبت در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران می باشد.

مدارک لازم جهت  ثبت ایده های فکری:

میتوان گفت که تمامی اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی می توانند ایده های خود را به ثبت برسانند.

 اشخاص حقوقی

1) ارائه روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت.

2) ارائه ی کپی مدارک شناسایی مدیرعامل شرکت.

3) ارائه ی نمونه ایده فکری و یا توضیحات کامل در مورد ایده.

4) نشانی محل فعالیت شرکت.

  اشخاص حقیقی

 1) ارائه ی کپی مدارک شناسایی متقاضی

2) ارائه ی نمونه ایده فکری و یا توضیحات کامل

3) نشانی دقیق پستی.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما  در موسسه حقوقی آرکا تماس بگیرید:

021-57731

021-57768333

در پایان صمیمانه از همراهیتان سپاس گزاریم امیدواریم مطالعه این مطالب برایتان سودمند بوده باشد

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

53 − = 43

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731