نحوه تقاضا و ثبت برند در تهران

برند یا نام تجاری نامی است که موجب تمایز محصولات و خدمات شرکت ها از بقیه ی خدمات و شرکت ها می گردد. به صورت کلی برند یا نام تجاری به دو صورت لاتین و غیر لاتین در دنیای کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرد. ثبت برند به معنای  استفاده از انحصار یک امتیاز از یک کالا یا خدمات خاص می باشد. ثبت برند انجام می شود تا امکان سوء استفاده یا کپی و یا حتی اعمال تحریم از آن سلب شود. برند ها به صورت نوشته تجاری یا لوگو تایپ یا نوشته تجاری و لوگو جداگانه استفاده می شوند.

 برند ها را می توان از هفت دیدگاه مورد توجه قرار داد :

  •     اقتصادی
  •      هویتی
  •     دید مصرف کننده
  •     شخصیت شناسی
  •     دید مدیریت رابطه
  •     اجتماعی
  •     فرهنگی

داشتن علامت تجاری ضروری نیست.این بدان معناست که افراد مختارند که برای کالا یا محصول خود،علامتی اختیار کنند یا آن را بدون علامت خاصی عرضه کنند.البته داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.

همچنین توجه داشته باشید که حق استعمال انحصاری علامت تجاری تنها برای فردی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند به شرح زیر می باشد:

ثبت برند برای همه ی فعالیت ها به دو صورت حقیقی و حقوقی می تواند به ثبت برسد، یعنی برند می تواند به نام شخص شما باشد یا متعلق به شرکتی باشد که در آن مدیرعامل هستید.

به همین دلیل مدارک لازم جهت ثبت برند بستگی به حقیقی بودن یا حقوقی بودن آن دارد.

جهت ثبت به صورت حقیقی باید مدارک شخص متقاضی ارائه شود و جهت ثبت حقوقی هم باید مدارک شرکت و مدیرعامل به اداره ارائه شود.

در ادامه به بررسی مدارک لازم برای ثبت حقیقی و حقوقی بزند می پردازیم با ما همراه باشید :

 

مدارک لازم جهت ثبت حقیقی برند

 

  • ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی ثبت
  • ارائه نمونه تصویر از برند تهیه شده 6 در 6 سانتیمتر
  • اگر برندتان دو بعدی و یا سه بعدی است باید در چند زاویه تصاویر تهیه و ارائه گردد.
  • ارائه گواهی امضا جهت عضویت در سایت سامانه مالکیت معنوی که از دفترخانه اسناد رسمی باید دریافت گردد.

توجه داشته باشید که  در صورتی که امور ثبت برند توسط نماینده و یا وکیل قانونی صورت گیرد وکالتنامه رسمی همراه مدارک ارسال شود.

مدارک لازم جهت ثبت حقوقی برند

  • ارائه مدارک ثبتی شرکت
  • ارائه اساسنامه و روزنامه رسمی که اگهی تاسیس در آن منتشر شده باشد.
  • ارائه کپی از شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
  • ارائه نمونه تصویر از برند تهیه شده
  • اگر برندتان دو بعدی و یا سه بعدی است باید در چند زاویه تصاویر تهیه و ارائه شود.
  • لازم به ذکر است در صورتی که امور ثبت برند توسط نماینده و یا وکیل قانونی صورت گیرد وکالتنامه رسمی همراه مدارک ارسال شود.

مراحل ثبت برند

جهت ثبت کالا و محصول به نام یک شخص باید به سامانه ای که اداره مالکیت صنعتی برای ثبت برند معرفی کرده است مراجعه کرد و سپس با ورود به سامانه، فرم مربوط به اظهارنامه ثبت علائم تجاری را پر نمود.

متقاضیان،بعد از فراهم نمودن مدارک لازم ( که در بالا اشاره شد) باید به سایت مالکیت صنعتی (قسمت ثبت علائم تجاری) مراجعه کنند.

پس از ورود به قسمت اطلاعات اظهارنامه و تکمیل آن،نوع اظهارنامه را انتخاب کنید. و با توجه به نوع شخص ( حقیقی یا حقوقی)  در قسمت ثبت،بر روی گزینه درخواست ثبت یک اظهارنامه جدید را دارم کلیک کنید و پس از آن اطلاعات شخص حقیقی یا حقوقی را تکمیل کنید.در حالتی که متقاضی وکیل باشد باید گزینه وکیل دادگستری را انتخاب نماید.

سپس طبقه مورد نظر را انتخاب کنید و مدارک خواسته شده در سامانه  را بارگذاری کنید.

در آخر، بازبینی نهایی را تایید نموده و هزینه اولیه ثبت را از طریق اینترنتی واریز نمایید.

پس از طی کردن مراحل ذکر شده ،شماره اظهارنامه برای شما ارسال می شود که از این طریق می توانید همواره مراحل ثبت برند خود را از طریق سامانه ،بدون نیاز به مراجعه ی حضوری پیگیری کنید .

اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی بعد از دریافت اظهارنامه،نحوه تنظیم آن را با مقررات مطابقت می دهد.اگر پس از بررسی معلوم شود که تقاضای ثبت قابل قبول نیست یا درخواست کننده در مدت مقرر،در تکمیل و رفع نقص اظهارنامه اقدام ننمایند اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ،رد تقاضای ثبت علامت را با ذکر دلیل به درخواست کننده  در سامانه ابلاغ می کند و در حالتی که نقصی در اطلاعات وارد شده وجود نداشته باشد مراتب را در دفتر ثبت می کند و تشکیل پرونده می دهد و با دریافت مدارک،مراتب ثبت و واریز مبلغ نهایی به متقاضی اطلاع رسانی می شود.اداره ثبت وظیفه دارد اظهارنامه و سایر مدارک مذکور را بررسی کند و اگر نقصی در آن ها مشاهده نماید مراتب را جهت رفع نقص به متقاضی ابلاغ کند.اما در صورت کامل بودن اظهارنامه و مدارک،علامت مورد تقاضا را به ثبت رسانیده و مراتب در روزنامه رسمی با قید نام و نشانی صاحب علامت و کالاهایی که در آن ها از علامت استفاده می شود آگهی می گردد.

توجه داشته باشید هر علامتی که تقاضای ثبت آن پس از بررسی به شرح فوق مورد قبول قرار گیرد می بایست در روزنامه رسمی منتشر گردد.آگهی مزبور شامل نام و نشانی صاحب علامت و خصوصیات آن و خصوصیات کالا یا کالاهایی که علامت در مورد آن ها بکار می رود خواهد بود.

در صورتی که ظرف 30 روز از تاریخ نشر آگهی اعتراضی از طرف اشخاص ذی نفع به عمل نیاید،اداره ثبت علامت مورد تقاضا را به نام متقاضی در دفتر مخصوص به ثبت رسانیده و گواهی ثبت را به درخواست کننده تسلیم می نماید.

توجه داشته باشید : چنانچه خواستار این هستید که یک علامت را به شکل جمعی ثبت کنید بایستی نسخه ای مرتبط با شرایط ثبت جمعی را ارائه کنید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما  در موسسه حقوقی آرکا تماس بگیرید:

021-57731

021-57768333

در پایان صمیمانه از همراهیتان سپاس گزاریم امیدواریم مطالعه این مطالب برایتان سودمند بوده باشد.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 5 =

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731