برند چیست؟

اگر بخواهیم برند را خیلی ساده و کلی تعریف کنیم،

یک اسم، واژه، سمبل، طرح و یا ترکیبی از همه این هاست که قصد دارد تا محصول یا خدمتی که ارائه می شود را به همه مشتریان و کاربران معرفی کند.

برند، مزایا و کاربرد های زیادی دارد. مثلا باعث تمایز یک محصول از سایر رقبا می شود. البته توجه داشته باشید که برند همان محصول نیست! محصول، کالایی است که شرکتی تولید می کند ویا خدمتی است که ارائه داده می شود.

 داشتن برند چه لزومی دارد؟

امروزه داشتن برند و ثبت برند امری ضروریست. دلیل آن هم این است که با داشتن برند می توانید خیلی راحت تر محصول یا خدمتی که ارئه می دهید را معرفی کنید. بگذارید یک مثال بزنم؛ شما هر جایی که می روید و قصد معرفی خودتان را دارید، نام خود را می گویید. یا افراد شما را با یک ویژگی خاص می شناسند و برای معرفی شما آن ویژگی را عنوان می کنند. محصولات و خدمات شما هم به این صورت است شما باید برای شناساندن آن ها از یک نام، ویژگی، طرح و … استفاده کنید تا بتوانید بشکل حرفه ای تر کالا یا خدمات خود را تبلیغ کنید.  داشتن برند به شما کمک می کند تا در خاطر مخاطبان بمانید. از طرفی زمینه سازی مناسبی برای گسترش و صادرات خدمت یا کالا هایتان به خارج از کشور اتفاق می افتد.

 موضوع بعدی که قصد داریم به آن اشاره کنیم، تفاوت برند و علامت تجاری است.

برند و نام تجاری واژه های پر کاربردی هستند که زیاد به گوش مان می خورد اما بعضا به اشتباه به جای هم استفاده می شوند.

علامت تجاری و برند معانی مختلفی دارند و نباید از آن ها به جای یک دیگر استفاده کرد. همانطور که گفتیم برند ممکن است یک اسم، واژه، سمبل، طرح و یا ترکیبی از همه این ها باشد. در واقع برند صرفا یک اسم نیست. ثبت برند همواره باعث افزایش اعتماد مخاطبان می شود. خیلی از افراد خرید از یک برند را، به معنی کیفیت بالا می دانند.

 علامت تجاری نیز علامت، نشانه و تصویری می باشد که  قصد دارد، محصولات و خدمات شما از محصولات و خدمات سایر رقبا متمایز کند.  به عنوان مثال؛ عادل فردوسی پور یک برند شخصیتی ورزشی محسوب می شود در حالی که شاید خیلی از اشخاص با این نام وجود داشته باشد که فردی عادی هستند. دقیقا فرق بین برند و نام تجاری نیز مثل همین مثال است.

نکاتی که پیش از ثبت برند باید بدانید

۱. تعیین برند به سلیقه صاحبان شرکت های تجاری بستگی دارد اما باید توجه داشته باشید که برندی که انتخاب می کنید حتما باید  جدید باشد و مخاطبان را گمراه نکند‌.

۲. متقاضی ثبت برند باید، مشخص کند در چه زمینه ای فعالیت دارد و پیش از این، نام آن  ثبت شده است یا نه.

برای این کار باید استعلام برند بگیرد. استعلام برند، پیش از ثبت برند باعث می شود،  از نام ها، طرح ها و شکل های برندهایی که پیش از این ثبت گردیده اند آگاهی پیدا کنید. از طرفی اطمینان خاطر پیدا می کنید که نام، طرح و یا شما مد نظر شما پیش از این ثبت نشده و در زمان و هزینه صرفه جویی می شود‌ زیرا رد برند خود پروسه ای زمان بر و هزینه خواهد بود.

برای استعلام برند می توانید به سامانه روزنامه رسمی کشور به نشانی http://rrk.ir  و یا سامانه اداره مالکیت صنعتی به نشانی http://iripo.ssaa.ir  مراجعه کنید.

استعلام برند قبل از ثبت چه فایده ای دارد؟

1- چنانچه در عنوان علامت، مشابه عنوان مدنظر وجود داشته باشد، آن را نمایش می دهد.

2-  اگر یکی از کلمات عنوان علامت عینا برابر عبارت مد نظر باشد آن را اعلام می کند.

3- اگر در عنوان علامت شبیه به عنوان مدنظر تان باشد،  آن را اعلام می کند.

4- چنانچه علامت مد نظرتان را در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت کنید، مالک برند و حتی شماره ثبت نیز قابل شناسایی و پیگیری خواهد بود.

5- این راه (استعلام برند) یکی از مطمئن ترین راه ها جهت ثبت برند دلخواه است.

پاسخ به چند سوال

در مورد استعلام برند ممکن است سوالاتی به ذهنتان برسد ما در زیر به چند سوال پاسخ داده‌ایم:

آیا استعلام برند هزینه‌ای دارد؟

خیر. فرایند استعلام ثبت برند هزینه‌ای ندارد.

فرایند استعلام ثبت برند تا چه حد زمانبر است؟

کارشناسان آرکا می‌توانند استعلام ثبت برند را در کنار از یک ساعت برای شما انجام دهند.

اگر پیش از ثبت برند، استعلام نگیریم چه اتفاقی می‌افتد؟

ببینید اینکه شما نام تجاری پیدا کنید که هم زیبا باشد و هم مناسب با کسب و کارتان، کاری بسیار سخت است. چنانچه عنوانی که قصد ثبت آن را دارید، خودش یا حتی مشابه ش در همان حوزه فعالیت ثبت شده باشد شما به قادر به ثبت آن نخواهید بود و چند ماه از وقت شما هدر خواهد رفت. پس بهتر است قبل از ثبت در سامانه مالیکت معنوی از عدم ثبت آن مطمئن شوید.

کارشناس و مشاوران ما همواره آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستند. جهت مشاوره و استعلام برند می توانید با کارشناسان شرکت آرکا در ارتباط باشید.

درنهایت صمیمانه از همراهی شما سپاسگزاریم امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 3 = 3

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731