در اینکه یا یک اظهارنامه می­توان طرح­های مختلفی را به ثبت رساند یا خیر رویه­ ها قوانین داخلی کشورها متفاوت است. در برخی از کشورها در قالب یک اظهارنامه می­توان تحت شرایطی طرح­ های مختلفی را به ثبت رساند در صورتی که همه طرح­ها با توجه به طبق ه­بندی مربوط به طرح­های صنعتی به محصول یکسان یا طبقه­ ای از محصولات مربوط باشند. به عنوان مثال اگر مجموعه­ای از صندلی، میز و میز توالت طراحی شده باشد قوانین ملی بسیاری از کشورها اجازه می­دهند که آنها در قالب یک اظهارنامه تقاضا ثبت شوند، چون همه اقلام فوق تعلق به یک طبقه از محصولات دارند.

البته اگر در همین فرض متقاضی خواسته باشد چراغی را که همراه اقلام فوق بکار می­رود به ثبت برساند نمی­تواند در قالب اظهارنامه فوق و همراه با اقلام یاد شده درخواست ثبت کند؛ چون چراغ در طبقه دیگر آمده است و درخواست ثبت آن نیاز به تقدیم اظهارنامه جدا و مستقل دارد.

در تعداد دیگر کشورها نیز گونه­ های مختلف از یک طرح در صورتی که برای یک کالا یکسان بکار روند و تفاوت اساسی با یکدیگر نداشته باشند می­توانند در قالب یک اظهارنامه تقاضای ثبت شوند. به عنوان مثال چنانچه دو طرح مربوط به دو گوشواره باشند که یکی از آنها با گیره به گوش می­چسبد و دیگری سوزنی دارد که از سوراخ گوش می­گذرد.

همچنین اگر طرح­ها به یک مجموعه یا سری از کالاها برگردند که دارای ماهیت یکسان هستند و معمولاً با هم فروخته می­شوند یا به منظور استفاده با هم تولید می­شوند و دارای ویژگی­ های مشترک باشند نیز می­توانند در قالب یک اظهارنامه و با پرداخت یک هزینه به ثبت برسند. به عنوان مثال کارد، چنگال و قاشق با لوازم خانگی مانند سشوار مود و نازل و برس را می­توان در قالب یک اظهارنامه به ثبت رساند.

ماه 24 قانون مصوب 1386 امکان ثبت دو یا چند طرح صنعتی را در یک اظهارنامه تحت شرایطی به رسمیت شناخته است.

به موجب ماده یاد شده، دو یا چند طرح صنعتی را می­توان در یک اظهارنامه قید و تسلیم نمود، مشروط بر آن که مربوط به یک طبقه­بندی بین­المللی و یا مربوط به یک مجموعه یا ترکیبی از اجزاء باشد.

با توجه به ماده فوق قانونگذار برای امکان تقاضای ثبت چند طرح در اظهارنامه ملاکها و ضوابطی را ارائه داده است که عبارتند از:

  1. طرح­ها راجع به یک طبقه­بندی بین­المللی مربوط به طرح­های صنعتی باشند. به عنوان مثال اگر طرح­ها مربوط به طبقه 4 از طبقه ­بندی بین­ المللی طرح­های صنعتی یعنی انواع برس و قلم مو باشند می­توانند در قالب یک اظهارنامه و با پرداخت یک هزینه ثبت مورد تقاضای ثبت قرار گیرند.
  2. چنانچه طرح­ها مربوط به یک مجموعه یا ترکیبی از اجزاء باشند؛ به عنوان مثال اگر طرح­ها مربوط به یک سرویس چای خوری باشند اجزای این مجموعه یعنی فنجان، قوری، نعلبکی که دارای طرح­های مشابه هستند می­توانند در قالب یک اظهارنامه مورد تقاضای ثبت قرار گیرند. البته دراینخصوص آنچه که از اهمیت برخودار است وجود نقاط اشتراک در اجزای این طرح­ها است.

علاوه بر اینکه می­توان طرح­های مربوط به یک سری مجموعه کالا را در قالب یک اظهارنامه به ثبت رساند، همچنین می­توان طرح مربوط به هر جزء از مجموعه را نیز در قالب یک اظهارنامه به ثبت رساند؛ زیرا آنها از حیث ساختار و هم تزئینات اشتراک دارند. به عنوان مثال اگر فنجان­ها را در مجموعه سرویس چای خوری در نظر بگیریم اولاً: با سایر مجموعه به لحاظ نقوش به کار رفته در آن اشتراک دارند. ثانیاً: خود مجموعه فنجان­ها هم به لحاظ شکل و ساختار و هم تزئینات با یکدیگر مشترکند و از این حیث هم در قالب یک اظهارنامه قابل تقاضای ثبت می­باشند.

ماده 71 آئین­نامه مصوب 1387 نیز به موضوع امکان ثبت طرح­های مختلف در قالب یک اظهارنامه پرداخت است.

به موجب ماده یاد شده، دو یا چند طرح صنعتی مربوط به یک طبقه از طبقه­ بندی بین­المللی و یا به یک مجموعه یا ترکیبی از اجزاء ولو مربوط به طبقات مختلف چنانچه با هم استعمال گردند را می­توان در یک اظهارنامه قید وبه مرجع ثبت تسلیم نمود.

با توجه به ماده یاد شده و با عنایت به ماده 24 قانون مصوب 1386 ذکر نکات زیر ضروری بنظر می­رسد:

  1. در ماده 71 آئین­نامه نیز چنانچه طرح­ها مربوط به یک طبقه از طبقه­ بندی بین­المللی باشند در قالب یک اظهارنامه قابل ثبت هستند.
  2. اگر طرح­ها مربوط به یک طبقه از طبقه­بندی بین­المللی نباشند لیکن به یک مجموعه یا ترکیبی از اجزاء ولو مربوط به طبقات مختلف باشند چنانچه با هم استعمال گردند را هم می­توان در قالب یک اظهارنامه قید و به مرجع ثبت تسلیم نمود.

اصولاً یک مجموعه یا کالاهای سری با هم استعمال می­شوند؛ از این رو قانونگذار در ماده 24 قانون به آن اشاره نکرده است. لکین واضعین آئین­نامه به منظور رفع هرگونه ابهامی به شرط «استعمال» نیز اشاره کرده­اند.

البته صرف استفاده چند کالا با یکدیگر ملاک و معیار قطعی برای مجموعه دانستن آنها محسوب نمی­شود بلکه وجود نقاط مشترک در اجزای طرح، شرط اصلی برای تحقق عنوان کالاهای سری می­باشد.

ماده 72 آئین­نامه مصوب 1387 رئیس قوه قضائیه، موضوعی را متذکر شده است که در قانون مصوب 1386 نیامده است و آن طرح صنعتی متمم است.

بموجب ماده یاد شده، در صورتی که متقاضی، دو اظهارنامه دارای طرح­های صنعتی مشابه را در یک تاریخ تسلیم نماید، بنا به درخواست متقاضی، مرجع ثبت می­تواند یکی از اظهارنامه­ ها را به عنوان طرح صنعتی اصلی و دیگری را به صورت طرح صنعتی متمم بپذیرد.

موسسه حقوقی آرکا: انجام کلیه امور حقوقی، اداری، ثبتی و اقامت

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما تماس بگیرید:

021-57731

021-57768000

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 1 = 5

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731