تبديل شركت با مسئوليت محدود به سهامی خاص:

شرکت با مسئولیت محدود: شرکت با مسئولیت محدود،رایج ترین شرکت های بازرگانی در کشور ما می باشد و عمدتاَ بین اعضای یک خانواده یا افراد فامیل و یا دوستان و آشنایان و با تعریف سرمایه حداقل 100 هزار تومان و با مشارکت حداقل دو نفر ثبت می گردد.در این نوع از ثبت شرکت شرکا تنها به میزان سهم سرمایه ای که دارند در سود و زیان و بدهی شرکت مشارکت دارند. و در اسم شرکت باید عبارت “با مسئولیت محدود” قید شود و همچنین اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکاء باشد والا شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده و در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن را در شرکت تضامنی خواهد داشت.

شرکت سهامی خاص:

شرکت سهامی خاص، شرکتی سهامی است که حداقل سرمایه آن یک میلیون ریال می باشد.

 در این نوع شرکت  هر یک از شرکا یا سهامداران سرمایه ای را وارد شرکت می کند و به اندازه ی همین مقدار سرمایه وارد کرده  متناسب با ارزش سهام تعریف شده در اساسنامه سهام دریافت می کند و به همین میزان نیز در تعهدات شرکت و همچنین سود شریک سهیم خواهند بود.در شرکت سهامی خاص، تشکیل مجمع موسسین، برخلاف شرکت سهامی عام ، ضروری نخواهد بود.

هر دو این شرکت ها ساختار کاملا قانونی دارند و از اعتبار زیادی برای فعالیت برخوردار هستند. منتهی  تفاوت این شرکت ها در نوع قوانین و ساختار شرکت ها می باشد. ممکن است به دلایل مختلفی  بعضا تصمیم بر این گرفته شود که ساختار شرکت با مسئولیت محدود برای ادامه فعالیت شرکت مناسب نیست. موضوع فعالیت شرکت، میزان سرمایه مورد نیاز شرکت و رشد سرمایه و غیره از این دست موارد می باشد

 شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود چه تشابهاتی دارد؟

-در هر دو شرکت حداقل سرمایه یک میلیون ریال است.

-افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است.

– حق رای در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه خواهد بود.

حال ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود چه تفاوتی با هم دارند در ذیل به چند مورد از این تفاوت ها اشاره می‌کنیم :

_ شراکت در شرکت با مسئولیت محدود به شکل سهم الشرکه است و هر فرد به اندازه سرمایه خود در شرکت مسئولیت دارد.درحالی که در شرکت سهامی خاص سرمایه به صورت سهام تعریف می شود و هر فرد به اندازه سهام خود در شرکت مسئولیت دارد.

-در شرکت با مسئولیت محدود حداقل شرکا 2 نفر است در حالیکه  در شرکت سهامی خاص حداقل 3 نفر سهامدار نیاز می باشد.

_سرمایه اولیه در شرکت با مسئولیت محدود تنها در اساسنامه ذکر می شود و نیازی به افتتاح حساب و واریز وجه نیست.در صورتی که در شرکت سهامی خاص ، سهامداران مکلفند که حداقل 35 % از سرمایه اولیه را به حسابی به نام شرکت تودیع دهند و گواهی مربوطه به هنگام تشکیل شرکت ارائه گردد و 65 % باقیمانده سرمایه در تعهد سهامداران بماند.

-انتخاب بازرس و بازرس علی البدل در شرکت سهامی خاص ضروری و در شرکت با مسئولیت محدود توافقی و اختیاری می باشد.

-مدت زمان مدیریت مدیران در شرکت با مسئولیت محدود محدودیتی نداشته و اعضای شرکت می توانند مدت محدود یا نامحدود برای مدیران در نظر بگیرند اما در شرکت های سهامی خاص مدیران حداکثر به مدت دو سال انتخاب می گردند.

-معرفی یک روزنامه کثیر الانتشار در کنار روزنامه رسمی برای شرکت سهامی خاص ضروری است اما در شرکت با مسئولیت محدود این موضوع اختیاری است.

-نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت های با مسئولیت محدود از طریق تنها تشکیل مجمع قابل انجام می باشد ولی در شرکت سهامی خاص برای نقل و انتقال سهام ابتدا واگذار کنندگان سهام و گیرندگان سهام به اداره دارایی مربوط به حوزه مالیاتی مربوط به شرکت مراجعه می کنند و پس از اخذ گواهی 4%مالیات نقل و انتقال سهام از طریق تشکیل ممجتمع به همراه گواهی نقل و انتقال اخذ شده از دارایی کار خود را به انجام می رسانند.

– واگذاری سهام در شرکت های با مسئولیت محدود با توافق سه چهارم شرکا و پس از ثبت در دفتر خانه اسناد رسمی انجام می شود اما این امر در شرکت های سهامی به شکل نقل و انتقال عادی سهام انجام می گیرد.

-حق رای در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام و در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه خواهد بود.

حال با این تفاسیر هر کدام از این وجود اختلاف می تواند دلیلی برای تغییر شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص باشد. مثلا ممکن است طول دوره مدیریت یکی از این دلایل باشد. افزایش سرمایه، نوع مسئولیت شرکا، تعیین موضوع جدید و غیره می تواند از عواملی باشد که باعث نیاز برای تغییر ساختار شرکت شود.

مدارک مورد نیاز برای تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص:

ارائه مدارک شناسایی کلیه شرکا یا سهامداران و مدیران شرکت

ارائه اساسنامه جدید (دو برگ)

ارائه  اظهارنامه جدید(دو برگ)

ارائه صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده و یا سندی دال بر تایید همه شرکا ( دو نسخه)

ارائه صورتجلسه مجمع عمومی اولیه که موضوع تغییر شرکت در آن دیده شده است.( دو نسخه)

ارائه صورتجلسه اولیه هیئت مدیره شرکت

قبول کتبی همه مدیران برای مسئولیت بر عهده گرفته شده

وکالت‌نامه وکیل

مستندات شرکت قبلی ( با مسئولیت محدود)

اخذ مجوز در صورت تغییر موضوع و یا اضافه شدن موضوعی که نیاز به مجوز دارد.

لازم به ذکر است متاسفانه در اکثر موارد برخی از موسسات به خاطر سهولت کار و عدم توانایی در تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود و بالعکس، ابتدا شرکت اولیه منحل و سپس شرکت ثانویه را به ثبت می‌رساند . اما ما در موسسه حقوقی ثبت آرکا بدون انحلال شرکت اولیه، فرآیند تبدیل شرکت را در کمترین زمان ممکن انجام دهیم.

موسسه ثبتی و حقوقی آرکا فعال در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند ، تغییرات شرکت ، اخذ رتبه و… با بهره گیری از با تجربه ترین مشاورین و کارشناسان حقوقی در خدمت شما عزیزان می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما  در موسسه حقوقی آرکا تماس بگیرید:

021-57731

021-57768333

در پایان صمیمانه از همراهیتان سپاس گزاریم امیدواریم مطالعه این مطالب برایتان سودمند بوده باشد.

جهت تماس با هر بخش لطفا با مشاور مربوط تماس بگیرید.

راه های ارتباط با ما:

آدرس:

تهران، جردن، خیابان روانپور ، پلاک 17

آدرس ایمیل:

info@sabtesherkatha.com

sales@sabtesherkatha.com

شماره تماس

021-57731

021-57768000

0912-2255255

0912-4883048

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

30 − = 25

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731