ثبت شرکت در حوزه بیت کوین

امروزه ارز های دیجیتال، از جمله بیت کوین  در بازار ایران مورد مبادله قرار می گیرند. به همین خاطر بسیاری از افراد از هستند که از کارشناسان حقوقی ثبت شرکت می پرسند که آیا امکان ثبت شرکت برای فعالیت در حوزه بیت کوین وجود دارد؟ و در صورت امکان ثبت شرکت چه مجوزهایی برای فعالیت در این حوزه نیاز است و آیا موانع قانونی سد راه تاسیس شرکت نخواهند شد؟

پیش از پاسخ به این سوال، به توضیح مختصری در مورد  ارز دیجیتال می پردازیم؛

ارز در واقع همان پول رایج در کشور های دیگر است به جز کشور اصلی در واقع ما به عنوان کسی که در ایران زندگی می کنیم پول رایج مورد استفاده را ریال می دانیم؛ اما اگر بنا باشد که با آمریکا و یا ترکیه داد و ستد انجام دهیم قطعا ارز آوری خواهیم داشت زیرا که پول رایج کشور امریکا که دلار است و ترکیه که لیر می باشد را وارد کشور کرده ایم.

کلمه ی ارز در زبان انگلیسی (بین المللی) با کلمه ی currency بیان می شود و ارز دیجیتال همان Digital currency است که در حالت ذخیره ی الکترونیکی است و به همین صورت هم انتقال می یابد و البته مبنای ارز دیجیتال صفر و یک می باشد.

مفهوم هایی مثل اوراق بانکی و یا سکه که در واقع واسطه های فیزیکی هستند و توسط دولت ها اداره و کنترل می شوند.

در مقابل ارز دیجیتال اصولا توسط خود مردم اداره می شود و تراکنش و نقل و انتقال آن به صورت لحظه ای و بدون هیچ مرزی بین تمام افراد می تواند انجام شود.

معمولاً تراکنش‌های انتقال سرمایه ارزهای دیجیتالی به‌صورت آنی و بدون مرز بین افراد قابل انجام است.

اصولا به پول های دیجیتال پول های غیر متمرکز نیز می گویند به این معنا که هیچ منبع مشخصی برای تولید این پول ها وجود ندارد.

 

بیت کوین چیست؟

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، پولی غیر فیزیکی با رمز ارزی شناخته شده است که امکان خرید و فروش کالا و خدمات را در سراسر دنیای دیجیتال برای شما فراهم می آورد. جهت استفاده از انواع ارز دیجیتال دیگر نیازی به بانک، صرافی یا دیگر سیستم واسطه پرداخت نمی باشد. واقع بیت کوین در حال حاضر پولی رایج در سطح بین المللی است.

آیا ثبت شرکت و فعالیت در حوزه بیت کوین منع قانونی دارد/ 

ممکن است، برایتان سوال پیش بیاید که، خرید و فروش بیتکوین در ایران قانونی است؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که؛ در گذشته نه چندان دور قانون صریح و شفافی در رابطه با این نوع فعالیت وجود نداشت به عبارتی نه این فعالیت ها از سوی قانون شناخته شده بودند و نه دارای منع قانونی خاصی بودند و فعالیت در این زمینه در کشور جرم محسوب نمی گردید. از طرفی باید توجه داشته باشید که، توجه داشته باشید که تصمیمات دولت در این زمینه بسیار مهم است و برای همین است که وجود موانع قانونی و یا امکان اخذ مجوز تاسیس برای فعالیت در حوزه بیت کوین را نمی توان به طور کامل بدون در نظر گرفتن این تغییرات در قانون و تصمیماتی که دولت در آینده می گیرد پیش بینی نمود.

در چند سال اخیر تغییراتی در نگرش حکومت به رمزارزها و بیت کوین به وجود امده است که لزوم اخذ مجوز فعالیت و ثبت شرکت برای حضور در بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین را در موارد خاص الزامی کرده است.

در نتیجه، بنا بر قوانین استخراج بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری در ایران و ثبت شرکت بیت کوین غیر قانونی نمی باشد اما دریافت مجوزهای لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت الزامی است و انجام این امور بدون در دست داشتن این مجوز غیر قانونی می باشد.

البته به این نکته نیز باید اشاره کنیم، که محدودیت هایی که در ارتباط با مصرف انرژی الکتریکی وجود دارد، باعث شده است که اخیرا محدودیت هایی برای فعالیت در حوزه استخراج ارزهای دیجیتال به وجود آید که همین موضوع نیاز به بحث مفصل دارد.
به طور معمول در صورت وجود محدودیت برای استفاده از انرژی الکتریکی برای فعالیت در حوزه ماینینگ اطلاعات لازم به فعالان این حوزه داده می شود و در صورت عدم توجه برخوردهای قانونی صورت می پذیرد.

تعاریف مورد نیاز جهت کسب جواز تاسیس ارز دیجیتال (ماینینگ)

ابتدا به تعریف جواز تاسیس می پردازیم به این صورت است که جواز تاسیس سندی محسوب می شود بر اساس یک فرم پرسشنامه ایست که در خواست کننده صادر می گردد و این فرم نشان دهنده ی پیش بینی مقدار پتانسیل استخراج از اصطلاحا مزرعه به جهت تولید رمز ارز است.

پروانه بهره برداری نیز در ادامه ی جواز تاسیس است و بر اساس این مجوز دستور کاری صادر می شود که نشان دهنده ی ظرفیت و میزان فعالیت در زمینه ی استخراج ارز دیجیتال را در یک جای مشخص مثلا شهرک صنعتی است.

مدارک مورد نیاز جهت کسب جواز تاسیس ارز دیجیتال (ماینینگ)

برای اخذ جواز تاسیس ارز دیجیتال به مدارک زیر نیاز دارید.

برای اشخاص حقیقی

  • کپی کارت ملی و شناسنامه
  • کارت پایان خدمت ( برای آقایان)

برای اشخاص حقوقی

  • مدارک هویتی (کپی کارت ملی و شناسنامه ) صاحبان امضا در شرکت
  • کارت پایان خدمت برای آقایان
  • کلیه ی مدارک ثبتی شرکت

هزینه ی صدور مجوز ماینینگ در ایران چقدر است؟

ابتدا مخارج صدور مجوز تاسیس به میزان نیم در هزار سرمایه ثابت طرحتان را و تا میزان حداکثر برابر ب 100 هزار تومان به علاوه ی حق الوکاله

مخارج صادر کردن پروانه ی بهره برداری به علاوه ی حق الوکاله

مخارج هر دوره ی جواز تاسیس و پروانه ی بهره برداری

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما  در موسسه حقوقی آرکا تماس بگیرید:

021-57731

021-57768333

جهت تماس با هر بخش لطفا با مشاور مربوط تماس بگیرید.

راه های ارتباط با ما:

آدرس

تهران، جردن، خیابان روانپور ، پلاک 17

آدرس ایمیل

info@sabtesherkatha.com

sales@sabtesherkatha.com

شماره تماس

021-57731

021-57768000

0912-2255255

0912-4883048

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 42 = 51

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731