شرکت های لیزینگ  این کلمه به معنی اجازه داده است. اگر بخواهیم به طور عامیانه بگوییم؛ ” اجاره یک جنس یا وسیله که مالکیت آن در اختیار شخص اجاره دهنده می باشد”   شرکت های بسیاری هستند که   برای سرمایه گزاری و  کسب نسبت به  ثبت شرکت لیزینگ اقدام می کنند. ما نیز قصد داریم تا شما را با ثبت شرکت های لیزینگ، خدمات آنها و مراحل ثبت آنها آشنا کنیم. پس تا پایان این مقاله همراهان باشید.

انواع شرکت های لیزینگ در کشورمان

ثبت شرکت در حوزه لیزینگ داخل کشور مان، بیشتر در حوزه خرید و فروش خودرو و وسایل نقلیه باب شده است اما  در حالت کلی این نوع شرکت ها دارای دو نوع زمینه کاری هستند که این زمینه ها شامل: ثبت شرکت لیزینگ سرمایه ای و ثبت شرکت لیزینگ عملیاتی هستند. که هر کدام از اینها تعاریف خاص خود را دارند

که در ادامه هر یک را توضیح می دهیم:

ثبت شرکت لیزینگ عملیاتی چیست؟

این نوع ثبت شرکت با این عنوان به این هدف صورت می گیرد: تمامی موارد و تجهیزاتی که توسط اجاره کننده دریافت می شود، تنها به جهت استفاده او می باشد و او مالکیتی درقبال آن ها ندارد. اگر بخواهیم خیلی ساده از توضیح دهیم ؛ شخص اجاره کننده تنها حق استفاده از وسایل و تجهیزات را دارد و حق مالکیتی بر روی تجهیزات و وسایل ندارد.این نوع لیزینگ از گذشته طرافداران بسیاری داشته و بسیار محبوب می باشد.

ثبت شرکت لیزینگ سرمایه ای چیست؟

 این نوع ثبت شرکت لیزینگ در کشور ما بسیار رایج هست. این نوع ثبت شرکت با انعقاد قرارداد اجاره و با هدف تملیک در قانون بانکی و جود دارد.

حتما الان میپرسید که ثبت شرکت لیزینگ چه مزایایی دارد؟ ما در ادامه به این سوال شما پاسخ داده ایم:)

قطعا ثبت شرکت در هر حوزه ای اهداف تجاری و اقتصادی دارد و مزایایی دارد در ثبت شرکت لیزینگ نیز مزایای بسیاری وجود دارد که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

پس از ثبت شرکت لیزینگ میتوان از مزایایی مثل:

کاهش تورم

استفاده کمتر از منابع مالی

ورود سرمایه به شرکت

به صرفه و اقتصادی برای کاربران بهره مند شد.

همانطور که در مقالات پیشین اشاره کردیم برای هر نوع ثبت شرکتی داشتم مقداری سرمایه ضروری است که  میزان آن در هر نوع ثبت شرکت متفاوت است.  برای ثبت شرکت لیزینگ در کشور مان نیز مقداری سرمایه اولیه ضروری است که با توجه به افزایش نرخ تورم هر ساله مقداری به هزینه ها و تعرفه های آن افزوده می شود. میزان سرمایه ای که برای شرکت های لیزینگ در نظر گرفته می شود با توجه به نوع فعالیت آن ها متفاوت می باشد.  در زیر به چند نوع از فعالیت ها و میزان سرمایه لازم برای ثبت شرکت لیزینگ در آن ها اشاره کرده ایم؛

شرکتهای فعال در زمینه کالاهای مصرفی

تمامی شرکت های فعال در زمینه کالای های مصرفی اعم از: لوازم الکتریکی، رایانه، گوشی های همراه و … به حداقل سرمایه 20 میلیارد ریال نیاز دارند.

شرکت های فعال در زمینه خودرو

تمامی های فعال در زمینه خودرو های سبک و نیز ماشین آلات کارخانه ها به حداقل 60 میلیارد ریال سرمایه جهت ثبت شرکت لیزینگ نیاز دارند.

ثبت شرکت لیزینگ در حوزه خودرو های سنگین

تمامی شرکت های فعال در زمینه ماشین های سنگین ( ماشین سنگین مانند؛ اتوبوس، کامیون، قطار و …) جهت ثبت شرکت لیزینگ نیاز به حداقل 100 میلیارد ریال سرمایه دارند.

برای ثبت شرکت لیزینگ چه مدارکی نیاز است؟

اولین گام برای ثبت شرکت لیزینگ مشخص کردن حوزه فعالیت شرکت است.

دریافت موافقت بانک مرکزی با هدف ایجاد تغییرات در اساس نامه شرکت

داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ( لیسانس) در رشته های اقتصاد، مدیریت مالی یا بازرگانی، و حسابداری و نیز داشتن 3 سال سابقه فعالیت مرتبط

انتخاب مدیر عامل از بین افراد مورد تائید بانک مرکزی، از نظر تخصصی

امضا تعهد از سمت مدیران شرکت برای تغییر دادن فعالیت کاری خود متناسب با حدود مشخص شده برای حداقل میزان سرمایه

تهیه یک لیست متشکل از نام و مشخصات افراد موسس شرکت به همراه درصد مشارکت آنها در تامین سرمایه

داشتن یک اساس نامه که همه ی نکات بالا در آن رعایت شده باشد.

بعد از تکمیل مدارک گفته شده متقاضی بایستی آن ها را به بانک مرکزی ارائه دهد. بانک مرکزی هم  بعد از دریافت این مدارک و انجام بررسی های لازم، در صورت عدم کمی و کاستی، مجوز ثبت شرکت را صادر می کند.

در نهایت به این نکته نیز توجه داشته باشید که مدیر عامل ، هیئت مدیره و قائم مقام هیئت مدیره نیز باید دارای شرایطی باشند  که ما در زیر به این شرایط اشاره کرده ایم :

1- مدیر عامل و قائم مقام شرکتهای لیزینگی بایستی تابعیت ایرانی داشته باشد.

2-تایید صلاحیت متقاضی از سمت مراجع ذیصلاح  ضروریست

3-بایستی فاقد هیچ گونه سابقه ی کیفری باشند

4- ضروریست که افراد باید هیچ گونه ممنوعیتی از لحاظ کیفری برای عضویت در سمت مدیر عامل یا هیات مدیره ی موسسات اعتباری نداشته باشند

5- شخص متقاضی باید سابقه ی چک بر گشتی نداشته باشد

6-هیچ گونه بدهی به موسسات اعتباری نداشته باشد

7-شخص متقاضی باید دارای مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط با نوع فعالیت داشته باشد

8-مدیر عامل و قائم مقام مدیر عامل باید دارای تخصص در این رابطه باشند

در پایان صمیمانه از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با متخصصان و کارشناسان ما در ارتباط باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما  در موسسه حقوقی آرکا تماس بگیرید:

021-57731

021-57768333

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − = 3

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731