شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام

 به شرکت هایی که در آن ها سهام  شرکت به قطعاتی تقسیم می شود شرکت سهامی عام گویند.  در این شرکت ها هر یک از سهامداران با توجه به مقدار سهامی که در شرکت دارند مسئولیت انجام وظایف را بر عهده می گیرند و فعالیت  آن ها محدود به مبلغ سهامی اسمی آن ها در شرکت بوده و قسمتی از سرمایه شرکت از طریق فروش این سهام های تقسیم شده به عموم مردم ایجاد می شود.

چگونه یک شرکت سهامی عام ثبت کنیم؟

موضوع مهمی که در ابتدا باید به آن توجه کنیم حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت سهامی عام است که این مبلغ حداقل  ۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال بوده  و همچنین تعداد موسسین در هنگام ثبت شرکت نباید کمتر از ۳ نفر باشد.

مراحل ثبت شرکت سهامی عام در تهران:

۱) اولین مرحله  تهیه اظهارنامه و طرح اساسنامه و به امضاء  رساندن آنها به کلیه موسسین شرکت سهامی عام است.

۲) مرحله بعدی افتتاح حساب بانکی به نام شرکت در شرف تاسیس نزد یکی از بانک ها

۳) یکی از شروط در هنگام ثبت شرکت سهامی عام این است که  موسسین باید  حداقل بیست درصد سرمایه شرکت را تعهد نمایند و حداقل ۳۵%مبلغ تعهد شده را به حساب شرکت واریز و بلوکه نمایند.

۴) بعد از تهیه اظهارنامه و طرح اساسنامه  این مدارک  به همراه طرح اعلامیه پذیره نویسی که به امضاء کلیه موسسین رسیده  را به اداره ثبت شرکتها تحویل داده می شود.

نکته: طرح اظهارنامه و اساسنامه و طرح اعلامیه پذیره نویسی باید  دقیقا مطابق با مواد ۷ ،۸ ،۹ قانون تجارت  تنظیم شود.

۵)پس از مطالعه طرح اظهارنامه طرح اساسنامه و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام،اداره ثبت شرکتها اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی سهام را صادر میکند.

نکته: این مرحله  اخذ  اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار بوده  که موسسه حقوقی آرکا مجوز مذکور را ظرف ۱۰ روز اخذ می نماید. اعلامیه پذیره نویسی باید حداقل در دو روزنامه کثیرالانتشار منتشر شود و همچنین نزد بانکی که برای شرکت درحال تاسیس، حساب باز شده در معرض دید علاقه مندان قرار بگیرد .

۶) علاقه مندان قادر هستند ظرف مهلتی که در اعلامیه پذیره نویسی معین شده است به بانک رجوع کرده و حداقل تعداد سهامی را که موسسین در اعلامیه خود ذکر کرده اند را خریداری کنند.(به این سهام اولیه ورقه تعهد سهام گفته می شود که باید  مطابق ماده ۱۳ قانون تجارت تنظیم شده باشد)

۷)پس از تائید بانک مبنی بر اینکه کلیه سهام شرکت تعهد شده و حداقل۳۵% از کل سرمایه ریخته شده، گواهی بانکی مذکور با انضمام کپی شناسنامه و کارت ملی موسسین و پذیره نویسان(خریداران سهام) با انضمام صورتجلسه مجمع عمومی موسسین که هیئت مدیره و بازرسین در آن انتخاب گردیده است و قبولی سمت خود را اعلام کرده اند به علاوه ی اساسنامه تصویب شده به اداره ثبت شرکتها تحویل و نهایتا شرکت به ثبت خواهد رسید.

نکته:چنانچه ظرف ۶ ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه به اداره ثبت شرکتها شرکت به ثبت نرسیده باشد هر یک از موسسین یا پذیره نویسان می توانند بنا به ماده 19 قانون تجارت مبلغ پرداختی خود را از بانک اخذ نمایند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در رابطه با ثبت شرکت با مشاورین ما تماس بگیرید:

02157731

02157768000

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 4 = 1

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731