تمدید علامت تجاری
مطابق ماده ۴۰ قانون ثبت علائم تجاری مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می‌باشد و این مدت با درخواست مالک آن برای دوره‌های متوالی ده‌ساله با پرداخت هزینه‌های مقرر ، قابل تمدید است. یک مهلت ارفاقی شش‌ماهه که از پایان دوره شروع می‌شود، برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر در نظر گرفته می‌شود.

مدت حمایت از علامت تجاری نامحدود است و صاحب حق می‌تواند با پرداخت به‌موقع هزینه‌های مربوطه نسبت به تمدید مدت حمایت از علامت تجاری اقدام نماید.

جهت تمدید اعتبار ثبت علامت احتیاج به گواهی ثبت علامت و ارائه درخواست مبنی بر تمدید خطاب به اداره ثبت علائم تجاری باشد. اداره متبوع نیز پس از بررسی مدارک و صحت آن‌ها اقدام به تمدید و صدور آگهی تمدید اعتبار ثبت علامت می‌نماید و آگهی مربوطه تسلیم متقاضی جهت انتشار در روزنامه رسمی می‌گردد . پس از چاپ در روزنامه رسمی گواهی تمدید اعتبار ثبت علامت به متقاضی ارائه می‌گردد.
شایان‌ذکر است پس از اتمام ده سال اعتبار ثبت علامت قانون‌گذار یک فرجه ۶ ماهه نیز قائل شده که در آن ۶ ماهه نیز مالک می‌تواند علامت خود را تمدید نماید ولی در این ۶ ماه علاوه بر پرداخت هزینه‌های تمدید جریمه‌ای نیز باید پرداخت شود و پس از اتمام این ۶ ماه یعنی درمجموع ده سال و ۶ ماه علامت درجه اعتبار ساقط‌شده و دیگر متعلق به شخص نمی‌باشد و در صورت نیاز باید مجدداً اقدام به ثبت نماید. همچنین اشخاص ثالث پس‌ازاین مدت در صورت عدم تمدید می‌توانند درخواست ثبت آن را بنماید.

انتقال علامت تجاری
از آنجائی که علامت تجاری به‌عنوان یک مال شناخته می‌شود بنابراین قابل‌خرید و فروش است علائم تجاری در غالب یک قرارداد می‌تواند مورد نقل‌وانتقال قرار گیرد به‌عبارت‌دیگر قرارداد انتقال علامت تجاری قراردادی است که به‌موجب آن صاحب علامت تجاری به‌طور یکجا حقوق مربوط به علامت را به فروش می‌رساند .به‌عبارت‌دیگر صاحب علامت در قالب قرارداد نقل‌وانتقال مالکیت مربوط به علامت تجاری را به دیگری منتقل می‌کند.انتقال علامت می‌تواند در رابطه باهم یا برخی از کالاها یا خدماتی باشد که علامت برای آن به ثبت رسیده است.

انتقال مالکیت اظهارنامه علامت
در حقوق ایران علاوه بر مالکیت علامت ثبت‌شده مالکیت اظهارنامه نیز قابل نقل‌وانتقال است با توجه به ماده ۴۸ قانون ثبت علائم تجاری مصوبه سال ۸۶ تغییر به مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه علامت تجاری باید از طریق ارائه درخواست کتبی هر ذینفع از اداره مالکیت صنعتی انجام‌شده و به ثبت برسد .تغییر مالکیت اظهارنامه نیاز به آگهی ندارد و تأثیر این‌گونه تغییر نسبت به اشخاص ثالث منوط به تسلیم درخواست مذکور است .با توجه به قسمت یادشده هرگونه تغییر در مالکیت اظهارنامه علامت جمعی منوط به موافقت قبلی رییس سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور است.
به‌موجب تبصره ذیل ماده یادشده انتقال جزئی حق مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه مستلزم تسلیم اظهارنامه جداگانه توسط منتقل الیه است .همچنین با توجه به ماده ۱۷۸ آئین‌نامه مصوب ۸۷ انتقال مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه به‌موجب سند رسمی به عمل می‌آید و دفتر خامه اسناد رسمی باید قبل از تنظیم سند مربوط نسبت به آخرین وضعیت اظهارنامه موردنظر از مرجع ثبت استعلام نماید.

انتقال علامت تجاری ثبت‌ شده
با توجه به ماده ۴۸ قانون مصوب ۱۳۸۶ هرگونه تغییر در مالکیت علائم تجاری ثبت‌شده به درخواست کتبی هر ذینفع از اداره مالکیت صنعتی انجام‌شده و به ثبت می‌رسد… توسط اداره مذکور آگهی می‌شود.تأثیر این‌گونه تغییر نسبت به اشخاص ثالث منوط به تسلیم درخواست مذکور است.
همان‌طور که در ماده ۱۷۸ آئین‌نامه مصوب ۱۳۸۷ آمده است انتقال حق مالکیت علامت ثبت‌شده به‌موجب سند رسمی به عمل می‌آید. دفترخانه اسناد رسمی قبل از تسلیم سند مربوطه نسبت به آخرین وضعیت علامت ثبت‌شده ازلحاظ تمدید، تغییر ، انتقال ، صدور اجازه بهره‌برداری و سایر موارد لازم از مرجع ثبت استعلام می‌نماید . پاسخ استعلام مذکور مستلزم پرداخت هزینه مقدر در جدول هزینه‌ها است .به‌موجب ماده ۱۴۶ آئین‌نامه کلیه انتقالات در صفحه مخصوص مربوط به ثبت علامت ثبت و در ظهر گواهی‌نامه علامت درج می‌گردد و به هزینه ذی‌نفع ظرف ۳۰ روز از تاریخ ثبت در روزنامه رسمی آگهی می‌شود.
به‌موجب قسمت اخیر ماده یادشده انتقادات تا زمانی که به ثبت نرسیده‌اند در مقابل اشخاص ثالث قابل استناد نمی‌باشند.ثبت آن‌ها منوط به پرداخت هزینه‌های مقرر در جدول هزینه‌ها و در صورت لزوم انتشار آگهی مربوط خواهد بود. به زبان ساده جهت انتقال علامت تجاری ابتدا باید سند صلح علامت تجاری در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم گردد جهت تنظیم آن احتیاج به اخذ استعلام از اداره ثبت علائم تجاری و اعلام آخرین وضعیت علامت مربوطه می‌باشد.
پس از تنظیم سند صلح در دفترخانه مالک علامت ضمن ارائه درخواست انتقال علامت مدارک هویتی منتقل الیه و مدارم کامل علامت را به اداره ثبت علائم تجاری تسلیم می‌نماید اداره ثبت علائم پس از بررسی و صحت مدارک انتقال علامت مربوطه را آگهی گرده و تحویل متقاضی می‌نماید متقاضی نیز آن را در روزنامه رسمی چاپ می‌نماید . مندرجات آگهی انتقال در ظهر سند علامت چاپ می‌شود. این عملیات تقریباً ۶۰ روز زمان می‌برد.

اضافه کالا یا طبقه
هنگامی که یک علامت ثبت می‌شود باید کالا یا خدمات مربوطه نیز مشخص گردد. مطابق طبقه بندی بین المللی کالا و خدمات علامت تمامی کالاها و خدمات در طبقات بین المللی تقسیم بندی شده و هر کالا یا خدمات متعلق به یک طبقه مخصوص می‌باشد. در اظهارنامه ثبت علامت متقاضی کالاهای مورد درخواست خود را اعلام می‌نماید مثلأ برای علامت درخواستی کالاهای کفش زنانه-کفش مردانه-صندل-زیره کفش-بند کفش انتخاب می‌شود یعنی علامت درخواستی فقط جهت کالاهای مذکور می‌باشد حال اگر متقاضی پس از ثبت علامت و دریافت گواهی ثبت علامت درخواست یک کالای جدید برای همین علامت را نماید مثلاً کفش کودک را اضافه نماید به آن اضافه کالا یا طبقه می گویند.
در واقع کلیه مراحل قبلی برای ثبت علامت جهت کالای جدید نیز طی شده و در همان تصدیق ثبت علامت کالای جدید اضافه می‌گردد.

البته باید توجه داشت برای اضافه کالا و درخواست جدید حتماً مجوز تولید یا واردات و صادرات کالا را در خصوص کالای مورد نظر ارائه نمایید. مدت زمان و هزینه اضافه کالا همانند ثبت یک علامت و یا نام تجاری می‌باشد.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

94 − = 85

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731