علامت چیست

به طور کلی علامت تجاری عبارت است از هر سوگند علامتی اعم از نقش، تصویر، رقم، حرف، عبارت، مهر، لفاف و غیره که برای امتیاز محصول صنعتی یا تجاری یا فلاحتی کمر بستن می‌شود.

این تعریف که برگرفته از  ماده ۱ قانون ثبت علائم تجاری است می‌گوید هر شکل معرف کالا را علامت گفته و می‌توان آن را ثبت کرد به راستی هر آیت که بتواند کالا یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم جدا نمایند علامت تجاری گویند.

اسم یا اسم تجاری یعنی نام یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد به راستی به چهره کلی به هر پرتو یا اسم که کالا یا خدمات شما را از بقیه جدا ساخته و ملت آن کالا یا خدمات را به وسیله اثر یا نام ویژه می‌شناسند علامت بازرگانی گفته می‌شود که می‌تواند شکل، تصویر، نقش، عدد و رقم، عبارت، اسم و… باشد. ولی برند معنای گسترده تر از اسم یا علامت بازرگانی داشته و هویت و ساختار یک کالا یا خدمات که جزئی متعلق به نام و علامت تجاری است گفته می‌شود.

در هر چهره جهت بهره مندی از حق بهره‌گیری انحصاری از یک علامت باید آن را بر اساس آیین نامه به ثبت رساند. در غیر این چهره هر شخصی می‌تواند از آن استفاده نماید. البته ثبت علامت اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد. مدت اعتبار و استفاده از هر علامت یا نام تجاری ده سنه بوده و می‌توان آن را بارها تمدید نمود. علامت تجاری قابل نقل و انتقال بوده و این انتقال در گردانیدن ثبت علائم تجاری ثبت می‌گردد. همچنینی علامت به ارث دریافتی و پس از فوت مالک به ورثه آن منتقل می‌گردد. علامت یا اسم بازرگانی می‌تواند فارسی یا غیر فارسی و به اصطلاح لاتین باشد که در این صورت دربایستن به کارت تجارت است.

علامت می‌تواند به اسم یک شخص حقیقی بوده یا به نام یک شخص حقوقی و جهت ثبت آن باید مشخص گردد که علامت برای چه کالا یا خدماتی به ثبت برسد.

 

مزایای ثبت علامت

ثبت علامت بازرگانی به مالک آن حق بهره‌گیری انحصاری می‌دهد که به موجب آن می‌تواند از عرضه کالا یا خدمات با همان علامت بازدارندگی نموده و از سوءاستفاده کسان سودجو بازدارندگی نماید. اگر علامت تجاری ثبت نگردد هر شخص می‌تواند از نام تجاری یا علامت مربوطه بهره‌گیری نماید و کالا یا خدمات بی کیفیت خود را با اسم و اثر ما عرضه کرده که در نتیجه هم اعتبار و ارزش کالا در بین مردم از بین رفته و هم سرمایه گذاری ما بی فایده خواهد بود. اهمیت ثبت علامت و نام تجاری به اندازه ای است که بازرگانان سرانجام اندیش باید قبل از شروع به به کارگیری علامت خویش آنرا به ثبت برسانند.

علاوه بر موارد فوق بعضی از ارگان‌ها جهت صدور مجوز ،طلب استشهاد ثبت علامت را می‌نمایند از جمله وزارت بهداشت جهت صدور پروانه واردات کالا یا تولید آن یا وزارت راهنمایی جهت تبلیغات محیطی یا صدا و سیما جهت پخش تبلیغات.

همچنین با ثبت علامت امکان طرح دعوای حقوقی و کیفری علیه اشخاص و به کارگیری حمایت‌های قانونی جهت محافظت از علامت و نام‌های بازرگانی ثبت شده به وجود می‌آید.

قانون ثبت علائم بازرگانی در مونث ۴۰ در خصوص حقوق ناشی از ثبت علامت می‌گوید:

“مالک علامت ثبت شده می‌تواند علیه هر شخص که بدون موافق نامه وی از علامت بهره‌گیری کند و یا شخص مرتکب عملی شود که عادتأمنتهی به دست درازی به حقوق برآمده از ثبت علامت گردد در دادگاه اقامه دعوی نماید. این حقوق دربرگیرنده موارد به کارگیری علامتی می‌شود که مانند علامت ثبت شده است و استفاده از آن برای کالا یا خدمات مشابه موجب گمراهی عمومی می‌گردد.”

همچنین در ماده ۶۱ می‌فرماید:

“هر شخص که با دانش و عمد مرتکب عملی شود که طبق قانون نقض حقوق به شمار آید یا عمل غیرقانونی تلقی شود مجرم شناخته شده و علاوه بر جبران زیان به پرداخت جزای نقدی از ده میلیون تا پنجاه میلیون ریال یا حبس تعزیری از ۹۱ روز لغایت شش ماه یا هر دوی ان محکوم می‌شود.”

 

جهت بهره مندی از مشاوره حقوقی و ثبت علامت یا اسم تجاری و یا ممانعت از کپی برداری علامت ثبت شده و توقیف کالاهای تقلبی و… با ما تماس حاصل فرمایید.

مدارک لازم جهت ثبت برند

 

مدارک جهت ثبت علامت به نام شخص حقیقی (علامت شخصی)

شناسنامه و کارت ملی متقاضی.

مجوز کار و جنبش به نام شخص متقاضی.

کارت تجارت در صورت غیرفارسی بودن علامت یا نام تجاری.

مدارک جهت ثبت علامت به نام شخص حقوقی (علامت شرکتی)

آگهی و روزنامه تأسیس شرکت.

آخرین دگرگونی ها هیئت مدیره.

مجوز فعالیت به اسم شخص حقوقی.

کارت تجارت در چهره غیرفارسی بودن علامت یا اسم تجاری.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 1 =

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731