مدارک لازم برای ثبت شرکت تضامنی/ هر آنچه باید در مورد شرکت تضامنی بدانید

شرکت های تجاری هفت نوع هستند که یکی آن ها شرکت تضامنی می‌باشد. در ابتدا به تعریف و معرفی مختصر این هفت نوع شرکت تجاری می‌پردازیم:

۱. شرکت نسبی:

در این نوع شرکت شرکای شرکت به اندازه مالکیتی که در سرمایه شرکت دارند، دارای مسئولیت خواهند بود. مثلا در نظر بگیرید یک شرکتی با سه شریک در حال فعالیت باشد و هر شریک مالک یک سوم از سرمایه شرکت باشد. در این صورت اگر شرکت طلب کار داشته باشد، هر یک از شرکا باید یک سوم از طلب طلبکار شرکت را پرداخت کنند. در واقع طلب کار می تواند از هر شریک شرکت تنها یک سوم طلب خود را بگیرد.

۲. شرکت با مسئولیت محدود:

شرکت با مسئولیت محدود با حداقل دو شریک تشکیل می‌شود. در این نوع شرکت برخلاف شرکت نسبی نوع مسئولیت  هر شریک در قبال طلب کار شرکت، تنها محدود به آورده آن ها در شرکت است. یعنی طلب برای دریافت طلب خود نسبت به دارایی های شخصی شرکا حقی نخواهد داشت. ناگفته نماند در این نوع شرکت سرمایه شرکت به صورت سهام نیست. در واقع هر شریکی درصدی از سرمایه شرکت را مالک است که به آن سهم الشرکه می گویند. نکته نهایی اینکه هیچ کدام از شرکا نمی توانند بدون رضایت سایر شرکت سهم الشرکه خود را به دیگران منتقل کنند.

۳. شرکت سهامی خاص:

در تشکیل شرکت سهامی خاص حداقل باید ۳ نفر شریک وجود داشته باشند. در این نوع شرکت خبری از سهم الشرکه نیست و صاحبان سرمایه یا همان سهامداران اوراق سهم دارند و سرمایه به سهام مساوی تقسیم شده است. هر شریک نیز مالک تعدادی از این سهام ها است.

نکته بعدی در مورد شرکت سهامی خاص اینکه، مسئولیت سهامداران در این شرکت محدود به مقدار سهام شان است.

۴. شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام، بسیار شبیه شرکت سهامی خاص است. بجز اینکه در چند مورد با آن متفاوت است. این موارد به شرح زیر هستند:

۱. برای راه اندازی این نوع شرکت حداقل باید ۵ نفر سهامدار وجود داشته باشد.

۲. برخلاف شرکت سهامی خاص، موسسان این نوع شرکت می توانند برای تشکیل سرمایه شرکت، با انتشار اوراق پذیره نویسی، اشخاص ثالث را در تامین سرمایه سهیم کنند.

۵. شرکت مختلط غیر سهامی

در این نوع از شرکت، یک یا چند نفر از شرکا در در قبال اشخاص ثالث ( مثل طلب کار) دارای مسئولیت تضامنی هستند و یک یا چند نفر دیگر مسئولیتشان تنها محدود به آورده شأن است.

۶. شرکت مختلط سهامی

در این نوع شرکت یک یا چند نفر از شرکا در در قبال اشخاص ثالث ( مثل طلب کار) دارای مسئولیت تضامنی هستند و یک یا چند نفر دیگر مسئولیتشان تنها محدود به آورده شأن است. منتهی تفاوت این نوع شرکت با شرکت مختلط غیر سهامی، در این است که سرمایه شرکت به سهام تقسیم شده است و شرکای سهامدار حق مدیریت بر شرکت را ندارند و مدیریت شرکت فقط به شرکای ضامن مربوط می  گردد.

و اما برسیم به شرکت تضامنی:

۷. شرکت تضامنی

این نوع شرکت یکی از انواع هفت گانه شرکت های تجاری است دقیقا مثل این شرکت ها صرف نظر از نوع فعالیت، تجاری محسوب می شود. شرکت تضامنی با حداقل دو نفر شریک راه اندازی می‌شود. نکته مهمی که در مورد این نوع شرکت وجود دارد این است که چنانچه شرکت طلب کار داشته باشد، هر یک شرکا، مسئول پرداخت تمام طلب شرکت در برابر طلبکاران هستند. در واقع مسئولیت شرکا به آورده ای که به شرکت آورده محدود نمی شود. هر گاه طلبکاران شرکت نتوانند با مراجعه به شرکت، طلب خود را دریافت کنند. می توانند پس از انحلال شرکت به شریک مراجعه کنند و شریک باید از دارایی شخصی خود طلب طلبکاران را بپردازد.

نکته بعدی در مورد شرکت تضامنی، نام آن است.

در نامگذاری شرکت باید توجه داشته باشید که نام شرکت دارای کلمات شرکت تضامنی و حداقل نام یک نفر از شرکا باشد. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد، باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است، عبارتی از قبیل «و شرکا» یا «و برادران» قید شود.

در این شرکت مشارکت زمانی ایجاد می شود که تمام سرمایه نقدی پرداخت شده باشد و شریک غیرنقدی نیز باید تقویم و تسلیم داشته باشد.

حال باید ببینیم برای ثبت شرکت تضامنی چه مدارکی نیاز است؟

مدارک لازم جهت ثبت شرکت تضامنی:

1- ارائه دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده

2- ارائه دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده

3- ارائه دو نسخه اساسنامه تکمیل شده

4-تکمیل و همچنین ارائه فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی و همچنین فیش واریزی

5-  ارائه اصل مجوز فعالیت از مراجع ذی ربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.

6- ارائه تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه ی شرکاء، مدیران و هیات نظار(در مواردی که تعداد شرکا بیش از 12 نفر باشند)

7- ارائه اصل گواهی عدم سوءپیشینه جهت امضای هیئت مدیره،مدیر عامل

8- ارائه دو نسخه صورتجلسه ی مجمع عمومی موسسین

9- ارائه دو نسخه صورتجلسه ی هیات مدیره

10- ارائه اصل وکالتنامه ی وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

نکته پایانی :

توجه داشته باشید که ثبت شرکت تضامنی زمانی اتفاق می‌افتد که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد. در شرکت تضامنی منافع به نسبت سهم الشرکه بین شرکاء تفسیم می شود مگر آن که شرکت نامه غیر از این ترتیب را مقرر داشته باشد. در شرکت تضامنی، شرکاء باید لااقل یک نفر از میان خود یا از خارج به سمت مدیر معین نمایند. شما می توانید برای ثبت شرکت تضامنی و یا دریافت بیشتر اطلاعات در این مورد با مشاوران آرکا در ارتباط باشید.

کارشناس و مشاوران ما همواره آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستند. جهت مشاوره می توانید با کارشناسان شرکت آرکا در ارتباط باشید.

درنهایت صمیمانه از همراهی شما سپاسگزاریم امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 1 =

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731