مقصود از موسسات غیرتجاری مذکور در ماده ۵۸۴ قانون تجارت کلیه تشکیلات و موسساتی است که برای مقاصد غیرتجاری از قبیل امور ادبی،هنری،آموزشی،فرهنگی،حقوقی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شود.اعم از اینکه موسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند.
این نکته را فراموش نکنید که غیرتجاری بودن این نیست که از انجام آن منفعتی نبرید بلکه غیرتجاری بودن بدین دلیل است که قانون گذار برخی از فعالیتها را به صورت ذاتی یا حکمی غیرتجاری نامیده است حال قصد از انجام این فعالیت جلب منفعت باشد که اینگونه موسسات را موسسه انتفاعی غیرتجاری می نامند و یا قصد از انجام فعالیت ها جلب منفعت و تقسیم بین خود را ندارند که این گونه را موسسات غیرانتفاعی غیرتجاری می نامند مانند صندوق های قرض الحسنه و خیریه که جهت تأسیس نیز باید از نیروی انتظامیمجوز اخذ نمایند.
باید در نظر داشت که در موسسات غیرتجاری انجام موضوعات ذاتأ تجاری مانند امور بازرگانی یا پیمانکاری ممنوع است و جهت انجام این امور باید شرکت تجری ثبت نمود.
تقریبا بیشتر موراد قانونی موسسات غیرتجاری از مدارک و تشکیل مجامع و صورتحساب مانند شرکت با مسئولیت محدود می باشد.حداقل سرمایه تشکیل آنها در قانون تعیین نشده ولی بر اساس عرف مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰ ریال مشخص می گردد.حداقل اعضای موسسه ۲ نفر بوده و حداکثر آن محدودیتس ندارد.اکثر موضوعات موسسات غیرتجاری احتیاج به اخذ مجوز دارند که با توجه به نوع موضوع ارگان مربوطه مشخص می گردد.

جهت اخذ مشاوره و دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص مالیاتهای موسسه و موضوعات و مجوزهای مربوطه و ثبت موسسه با ما تماس گرفته تا کوتاهترین راه با بهترین انتخاب ها را در اختیار شما قرار دهیم.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

39 − 30 =

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731