ثبت علامت بین المللی
ثبت علامت تجاری دارای اثر حق سرزمینی و قلمرویی است به این معنی که اصولاً علامت تجاری موردنظر فقط در منطقه یا کشوری موردحمایت قرار می‌گیرد که حمایت از آن در آن کشور تحصیل شده باشد.به‌عبارت‌دیگر اگر متقاضی ثبت علامت تجاری ، علامت خود را در کشوری به ثبت نرساند علامت تجاری در آن کشور قابل حمایت نیست و اشخاص به‌راحتی می‌توانند حقوق ناشی از ثبت علامت تجاری را در آن کشور نقض کنند و صاحب علامت هیچ‌گونه اعتراضی را در این خصوص ندارد.به‌هرحال تنها با ثبت علامت تجاری در کشور موردنظر و برخوردار شدن از حقوق ناشی از ثبت علامت در آن کشور است که صاحب علامت این توان و اختیار را کسب خواهد کرد که به‌راحتی کالاها و خدمات خود را با علامت تجاری ثبت‌شده به آن کشورها صادر کند.
ازآنجایی‌که ثبت علامت در خارج از کشور مستلزم هزینه‌های زیادی است ازاین‌رو صاحبان علامت باید صرفاً کشورهایی را که ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه و درواقع بازارهای هدف هستند شناسایی و نسبت به ثبت علامت تجاری خود در آن‌ها اقدام کنند
برای ثبت علامت تجاری و کسب حمایت بین‌المللی متقاضی ثبت علامت می‌تواند به اداره ملی ثبت علامت تجاری کشورهای موردنظر مراجعه کند و اظهارنامه ثبت علامت تجاری را بنماید. بدیهی است که با توجه به هزینه‌های ترجمه مدارک و مستندات و به‌ویژه هزینه انتخاب وکیل کارگزار در کشورهای موردنظر درصورتی‌که تعداد کشورها زیاد باشد می‌تواند موجبات تحمیل هزینه‌های سنگین به صاحب علامت تجاری را فراهم کند.
حال با توجه به‌مراتب فوق ازآنجایی‌که جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۳۷ عضویت در کنوانسیون پاریس را نپذیرفته است بنابراین اتباع ایرانی و به‌طورکلی کسانی که در ایران بتوانند از مزایای کنوانسیون پاریس استفاده کنند این حقوق و مزایا را خواهند داشت که در قالب نظام پاریس نسبت به ثبت علامت تجاری فرد در کشورهای دیگر عضو کنوانسیون فوق اقدام کنند.
مسیر دیگر جهت ثبت علامت بین‌المللی در سایر کشورها درخواست اظهارنامه ثبت علامت در چهارچوب موافقت‌نامه و پروتکل مادرید است.در این نظام متقاضی می‌تواند به‌وسیله ثبت بین‌المللی واحد ، امکان تحصیل حمایت از یک علامت تجاری و خدماتی را در کشورهای متعدد فراهم نماید .سیستم ثبت بین‌المللی مادرید و پروتکل آن در سال ۱۹۸۹ به تصویب رسیده است .به‌وسیله این سیستم می‌توان با ثبت بین‌المللی واحد امکان تحصیل حمایت از علامت تجاری یا علامت خدماتی در کشورهای متعدد فراهم آورد و متقاضی ثبت علامت مجبور نیست برای تحصیل حمایت در کشورهای موردنظر به تعداد کشورها اظهارنامه به زبان‌های مختلف تهیه کند.

درنتیجه جهت ثبت علامت بین‌المللی ۳ روش وجود دارد:
مراجعه حضوری به کشور متبوع و ارائه اظهارنامه ثبت علامت به زبان آن کشور و مطابق قوانین کشور مورد درخواست.
استفاده از کنوانسیون پاریس و ثبت علامت درخواستی در کشورهای عضو این کنوانسیون
استفاده از چارچوب موافقت‌نامه و پروتکل مادرید است که از سایر راه‌ها برای شرکت عضو ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر همراه با مزایای بیشتر می‌باشد. که به توضیحات بیشتری در این خصوص پس از یادآوری چند نکته می‌پردازیم.


نکات ضروری در ثبت علامت بین‌المللی
هیچ سیستم و نظامی وجود ندارد تا با ثبت در آن از حمایت همه کشورهای دنیا بهره‌مند شد درنتیجه علامت موردنظر فقط در کشورهای عضو پروتکل مادرید که حدود ۱۰۰ کشور هستند حمایت خواهد شد.
بعضی از کشورها عضو پروتکل مادرید نبوده لذا جهت ثبت علامت تجاری باید مستقیماً به این کشور مراجعه شود مثلاً کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، هند عضو کنوانسیون پاریس یا پروتکل مادرید نبوده و جهت ثبت علامت در این کشورها باید به‌صورت حضوری یا توسط وکیل همان کشور اقدام نمود.
حال با توجه به مطالب فوق ثبت علامت بین‌المللی از طریق پروتکل مادرید دارای مزایایی است که این امور را سهل نموده است.
مزیت عمده این سیستم ( مادرید) تحصیل حمایت از علامت در همه کشورهای عضو می‌باشد زیرا به‌وسیله ثبت بین‌المللی واحد امکان تحصیل حمایت از علامت در کشورهای متعدد فراهم می‌گردد و متقاضی ثبت علامت مجبور نیست برای تحصیل حمایت در کشورهای موردنظر به تعداد کشورها اظهارنامه به زبان‌های مختلف تهیه کند و متقبل هزینه‌های گزاف گردد بلکه با یک‌بار اظهارنامه و پرداخت هزینه‌ی مربوطه می‌تواند حمایت همه کشورهای عضو پروتکل مادرید را داشته باشد. علاوه بر مزایای فوق مدیریت‌های بعدی به علامت تجاری ثبت‌شده و حفظ و نگهداری از آن نیز آسان‌تر می‌گردد زیرا بعد از ثبت علامت در چارچوب این نظام برای تمدید حمایت فقط یک ثبت و اقدام الزام است همچنین تغییرات بعدی در ثبت از قبیل تغییر در مالکیت ، نام و آدرس ، مالک یا محدود کردن ثبت کالاها و خدمات تنها با یک‌روند و فرآیند ساده صورت می‌گیرد.
حال در این فرایند ثبت علامت بین‌المللی داشتن اطلاعات و دانستن رویه بسیار مهم و ضروری است زیرا فرایند ثبت در هر کشوری در زمان‌های مختلفی که گاهاً طولانی است صورت می‌گیرد و عدم داشتن اطلاعات و ارائه مدارک اشتباه یا اظهارنامه‌های غلط باعث از دست دادن زمان می‌گردد.همچنین اطلاع داشته باشید که ثبت علامت و نام به‌صورت بین‌المللی جهت افرادی که کالا یا خدمات را صادر و وارد می‌نمایند خیلی ضروری است لذا پیشنهاد ما بهره‌مندی از وکلای مجرب آرکا می‌باشد.

موسسه آرکا جهت ثبت علامت بین‌المللی از طریق سیستم مادرید در کشورهای عضو که نزدیک به ۱۰۰ کشور در دنیا ازجمله اروپا ، آمریکا، کانادا، ترکیه ، چین، ارمنستان و… می‌باشد اقدام می‌نماید.

همچنین جهت کشورهای غیر عضو که به‌صورت مراجعه مستقیم و حضوری ثبت علامت صورت می‌گیرد مانند عراق ، افغانستان ، پاکستان ، هند ، امارات متحده عربی به‌صورت کاملاً تخصصی و با کارگزاران مطمئن همکاری لازم را نموده و در اسرع وقت علامت مربوطه را به ثبت می‌رساند.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 3 =

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731