علائم غیرقابل ثبت
جهت ثبت علامت باید آن علامت یا نام تجاری دارای شرایطی باشد که عدم رعایت آنها موجب رد علامت و عدم ثبت آن خواهد شد. با هم چند مورد را مرور میکنیم.:

الف) علامت قدرت تمیز دهندگی نداشته باشد:
برای این که یک علامت تجاری قابل ثبت باشد باید قابلیت و توان تمیز دهندگی کالا یا خدمات را داشته باشد.قابلیت تمیز دهندگی درواقع اساسی‌ترین شرطی است که در مورد علامت تجاری وجود دارد و چنانچه علامت مورد درخواست ثبت فاقد وجه تمایز و یا وجه مشخصه باشد قابل ثبت نخواهد بود. برای مثال کلمه ایمن برای کالای قفل فاقد وجه مشخصه بوده یا کلمه دانه بلند برای برنج فاقد وجه تمایز بوده و قابلیت ثبت را نخواهد داشت.

ب) عین یا مشابه یا ترجمه علامت معروف:
علامت معروف شامل نشانه‌هایی است که در ایران حتی با توجه به عدم ثبت معروف و مشهور هستند مثلاً علامت بنز حتی در صورت عدم ثبت در ایران به‌اندازه‌ای معروف است که در صورت درخواست شخصی جهت ثبت علامت به دلیل مشهور بودن درخواست وی رد می‌گردد.

شایان‌ذکر است ملاک مشهور و معروف بودن و عامل احراز آن، کارشناس اداره مالکیت صنعتی است.

ج) علامت مورد درخواست گمراه‌کننده باشد:
درواقع فریب آمیز بودن علامت مورد درخواست موجب رد علامت می‌شود به‌عبارت‌دیگر علامت نباید مشتری را ازلحاظ جنس یا مبدأ کالا به‌اشتباه بی اندازد و گمراه نماید. به‌عنوان‌مثال برای علامت تجاری پنیر لیقوان به‌عنوان فرد برای پنیری که در دماوند تولید می‌شود به لحاظ گمراه‌کننده بودن قابل ثبت و استعمال نمی‌باشد.

د) علامت مورد درخواست مغایر با نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد:
بعنوان مثال کلماتی که معنای غیراخلاقی یا غیر شرعی را به ذهن متبادر می کنند یا مثلاً علائمی که مربوط به مشروبات الکلی می‌باشند در ایران قابلیت ثبت ندارد.

ه) علامت مورد درخواست معارض با علامت اشخاص ثالث باشد:
مهم‌ترین مورد رد درخواست علامت فرضی است که علامت مورد درخواست عین یا شبیه علامتی باشد که قبلاً به نام دیگری ثبت‌شده باشد.

ی) علامت مورد درخواست در خصوص علائم رسمی بیرق و نشانه‌های دولتی و پرچم و … بین‌المللی باشند.
به‌صورت خلاصه ماده ۳۲ قانون ثبت علائم تجاری می‌گوید علامت در موارد زیر قابل ثبت نیست:
نتواند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه دیگر متمایز سازد
خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی با اخلاق حسنه باشد
مراکز تجاری یا عمومی را به‌ویژه در مورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن‌ها گمراه کند
عین یا تقلید نشان نظامی پرچم یا سایر نشان‌های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حرف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور ، سازمان‌های بین‌الدولی یا سازمان‌هایی که تحت کنوانسیون‌های بین‌المللی تأسیس‌شده‌اند بوده یا موارد مذکور یکی از اجزای آن علامت باشد مگر آن‌که توسط مقام صلاحیت‌دار کشور مربوط یا سازمان ذی‌ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
عین یا به‌طور گمراه‌کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه دیگری در ایران معروف است
عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن‌که عرفا میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد
عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت‌شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 5 = 3

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731