همه شرکت های ثبت شده، نیازمند داشتن مبلغی به عنوان سرمایه شرکت هستند، همانطور که در مقالات پیشین بررسی کردیم، برای برخی از شرکت ها تعیین مبلغ و میزان حداقل آورده ضروری است، اما در برخی دیگر از شرکت ها ضرورتی برای تعیین میزان سرمایه وجود ندارد. در این نوع از شرکت ها توانایی ثبت شدن بواسطه اعتبار اشخاص را دارند اما در هر حال سرمایه ی شرکت تعیین می گردد.

افزایش سرمایه شرکت یعنی چه ؟

افزایش سرمایه شرکت از راه های تامین مالی آن است. تمامی شرکت ها برای افزایش توان رقابتی و گسترش فعالیت هایشان سرمایه شرکت را افزایش می دهند. البته افزایش سرمایه بعضا به منظور اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت نیز انجام می گردد. برای افزایش سرمایه ی شرکت، اقدامات قانونی باید انجام گیرد وبه عنوان نوعی تغییر به ثبت برسد.

دلایل افزایش سرمایه شرکت ها

بطورمعمول در شرکت ها و موسسات غیر تجاری افزایش سرمایه  دلایلی نظر دلایل زیر خواهد داشت:

ورود سهامداران  یا شرکاء تازه 

افزایش  میزان سرمایه توسط سهامداران

افزایش میزان سرمایه از راه مطالبات

افزایش میزان سرمایه ازراه  افزایش اعتبار

افزایش مقدارسرمایه از راه ارزش گذاری کارشناس

افزایش مقدارسرمایه از راه  سود انباشته شرکاء و یا سهامداران

بطور معمول تغییرات در سرمایه شرکت ها به دو طریق  قهری و اختیاری انجام می شود. در روش قهری یا الزامی تغییرات در سرمایه به الزام قانون و در شرایطی که شرکت زیان آور شده باشد انجام می گردد و به همین خاطر روش الزامی اکثراً به جهت کاهش سرمایه در نظر گرفته می شود و افزایش سرمایه شرکت عموما به شکل دلخواه انجام می شود.

راههای افزایش سرمایه شرکت

افزایش سرمایه به چندین روش مختلف قابل انجام است ما در ادامه به آن ها پرداخته ایم :

روش اول

در این روش افزایش سرمایه ارائه گواهی بانکی مبنی بر تادیه مبلغ سهام تعیین شده از طرف سهامداران فعلی یا سهامداران جدید مطابق بالایحه اصلاحی قانون تجارت به اداره ثبت شرکت ها ضروری است. ناگفته نماند شرکا و یا سهامداران جدید نیز بایستی به اداره ثبت شرکت ها معرفی شوند:بطور کلی تادیه مبلغ اسمی سهام جدید به شکل های زیر انجام می شود.

° به شکل نقدی مبلغ اسمی توسط سهامداران قبلی و یا جدید پرداخت می گردد.

° تبدیل مطالبات نقدی شرکا یا سهامداران قبلی به سهام جدید،

تبدیل سود اندوخته سهامداران  قبلی به سهام داران جدید یا  تبدیل سود تقسیم نشده شرکت به عنوان سرمایه شرکت

° تبدیل اوراق قرضه به سهام شرکت

 افزایش سرمایه شرکت از راه بالا بردن مبلغ اسمی سهام

روش دوم (در شرکت های سهامی)

در این روش باید مراقب باشید تا افزایش مبلغ اسمی سهام موجود باعث  ایجاد تعهد برای سهامداران نشود. در این صورت لازم است که سهامداران و یا صاحبین سهام رضایت خود شانرا به طور کتبی اعلام کنند. افزایش سرمایه شرکت را در شرکت های سهامی عام الزاما باید از راه نقدی سهامداران تادیه کنند با این حال در شرکت های سهامی خاص می توان از طریق آورده غیر نقدی نیز جهت تادیه مبلغ اسمی افزایش یافته خود اقدام کرد. شرکت و یا مجمع این حق را ندارد که از اندوخته سهامداران برای افزایش سرمایه شرکت استفاده کنند. در ضمن بدون رعایت تصفیه سرمایه های قبلی سهامدارن شرکت نمی تواند برای افزایش سرمایه جدید اقدام کند. افزایش سهام به صورت اسمی به این صورت است که سهام ها به یک اندازه و در واحد مشخص افزایش داده می شوند و به اندازه سرمایه ای که هر

افزایش سرمایه در شرکت های غیر سهامی به چه صورت است؟

افزایش سرمایه در شرکت های غیر سهامی توسط شرکا امکان پذیر است. به این صورت که شرکا قبلی باید مقدار سرمایه خود را افزایش دهند و به همان مقدار که سرمایه شان زیاد شده است، سهم شراکتی شان از شرکت بیشتر شود.

البته ضرورتی ندارد که تمامی همه شرکا به یک مقدار سرمایه خود را افزایش دهند.

در قانون تجارت لایحه ای وجو دارد که به موجب آن طلبکاران شرکت ها نیز می توانند با خرید سهم به سهامدار تبدیل شوند و علاوه بر تصفیه مطالبات خود به افزایش مقدار سرمایه شرکت نیز کمک کنند.

یکی دیگر از روش های افزایش سرمایه شرکت ها این است که،اندوخته مازاد شرکت و یا سود تقسیم نشده شرکت به سهام و سرمایه جدید برای شرکت تبدیل شود. این کار با توافق همه ی سهامدارن و در شرکت های سهامی انجام می شود. البته اندوخته مازاد یا سود تقسیم نشده آن ها به سهام جدید تبدیل می شود و سهم شرکا و سهامدارن شرکت افزوده می شود.

روش دیگری که می شود با آن سرمایه شرکت را افزایش داد، تبدیل اوراق قرضه به سهام شرکت است. این ابزار را قانون تجارت در اختیار شرکت های سهامی عام قرار داده تا از این راه منابع مالی خود را به دست آورند.

مراحل افزایش سرمایه در شرکت ها

 1-هیئت مدیره شرکت پیشنهاد افزایش سرمایه را ارائه می‌دهد و این پیشنهاد به تصویب می رسد.

۲ – مرحله دوم به این صورت است که حسابرس با توجه به فرضیات ذکر شده افزایش سرمایه را بررسی می کند و چنانچه مشکلی  وجود نداشته باشد، آن را تایید می کند.

۳ –پس از تایید حسابرس، ارسال مدارک و مستندات افزایش سرمایه شرکت ها برای اداره ثبت شرکت ها و سازمان بورس می باشد.

۴ – در این مرحله تاییدیه سازمان بورس برای افزایش سرمایه یک شرکت لازم است که با براساس مستندات ارسالی افزایش سرمایه را تایید کند.

۵ – پس از تایید سازمان بورس، اطلاعیه صدور مجوز افزایش سرمایه روی سایت کدال منتشر می گردد که به معنای موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه شرکت مد نظر است.

۶ – در این مرحله تاریخ مجمع فوق العاده شرکت مشخص می شود تا نسبت به میزان افزایش سرمایه و قیمت سهام تصمیم گیری شود.

۷ – مرحله هفتم درج آگهی برای دعوت سهامداران به مجمع عمومی فوق العاده، برای افزایش سرمایه شرکت های بورسی است. این آگهی روی سایت کدال منتشر می شود و از سهامداران خود دعوت می کند تا در زمان و مکان مشخصی برای تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه تصمیم گیری کنند.

۸ – در این مرحله تصمیماتی که در مجمع فوق العاده گرفته شده، اعلام و بر روی سایت کدال منتشر می شود و بطور قطعی در اداره ثبت شرکت ها درج می شود. مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه در صورت موافقت بورس می‌تواند تمدید شود.

۹ –اگر افزایش سرمایه شرکت ها از طریق محل آوره نقدی سهامداران باشد، بعد از مجمع فوق العاده و بازگشایی سهم در سامانه کدال اطلاعیه ای منتشر می شود.

۱۰ – در آخرین مرحله اعلام نتایج و قیمت تمام شده حق تقدم های معامله شده است که سهامدار از طریق تماس با امور سهامداران شرکت مربوطه مبالغ فروش را به حساب خود عودت می دهد.

لازم به ذکر است که هر گونه تغییرات در سرمایه شرکت باید در اداره ثبت شرکت ها ثبت شود. ضمن اینکه رعایت تشریفات قانونی برای تغییرات شرکت لازم و اگر هر یک از موارد قانونی رعایت نشود، موضوع افزایش شرکت معتبر نخواهد بود. موضوع دیگر اینکه افزایش سرمایه شرکت موضوعی اختیاری است و تا زمانی که مجمع عمومی فوق العاده این امر را تصویب نکند و یا توافق همه شرکا و مجمع گرفته نشده باشد، امکان افزایش سرمایه شرکت نیست.

تغیاتد

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما  در موسسه حقوقی آرکا تماس بگیرید:

021-57731

021-57768333

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 84 = 86

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731