رتبه بندی شرکت ها چیست؟

رتبه بندی شرکت به مفهومی گفته می شود که در آن شرکت ها از چندین منظر مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و در نهایت رتبه و یا گریدی دریافت می کنند. این مسئله باعث می شود تا نقاط ضعف و قوت شرکت مشخص شده و سپس مدیران بتوانند برای حل مشکلات شرکت خود اقدام کنند. موضوع مهم این است که هر چه رتبه و گرید شرکت شما بهتر باشد مسلماً اعتبار شرکت شما نیز بالاتر بوده و شما این امکان را خواهید داشت تا اقدام به فرآیندهای مختلفی مثل شرکت در مناقصه ها کنید. به همین دلیل اخذ رتبه یکی از موضوعات بسیار مهم است و همین مسئله باعث شده تا امروزه شاهد اهمیت رتبه بندی شرکت باشیم. اگر شما شرکت ثبت شده دارید، پیشنهاد ما این است که به عنوان اولین اقدام به رتبه بندی شرکت خود کنید تا از این طریق متوجه نقاط ضعف و قوت شرکت خودش شوید.

دریافت گرید

گرید یا به عبارت دیگر رتبه بندی یکی از مهمترین مواردی می باشد که اشخاص حقیقی و حقوقی بعد از ثبت شرکت بایستی انجام دهند. به عبارت دیگر رتبه بندی نوعی اندازه گیری و مقیاس برای مشخص شدن سطح کیفیت و کمیت یک شرکت می باشد. می توان گفت که رتبه بندی یک معیار می باشد که معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای نظارت بر خدمات و کیفیت فعالیت شرکتها انجام می دهد. رتبه بندی شرکتها براساس نوعی که دارند متفاوت می باشد.شرکتها انواع متفاوتی دارند به طور مثال رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری با شرکتهای مشاور متفاوت می باشدشرکت های پیمانکاری براساس رتبه بندی از 1 تا 5  رتبه بندی می شوند اما شرکت های مشاور از رتبه 1 تا 3 رتبه بندی می شوند, برای مشاوره و اخذ راهنمایی درباره شرکتها و نحوه رتبه بندی آن ها می توانید از متخصصان و کارشناسان حقوقی موسسه حقوقی فردا بهره مند شوید.برای کسب رتبه مناسب بایستی برخی پارامترها و خصوصیات را داشته باشید زیرا کمیته تشخیص صلاحیت و رتبه بندی براساس این شرایط و پارامترها رتبه مناسب را برای شرکت صادر می نماید.

شرکتها دارای رتبه بندی زیر می باشند:

  • رتبه بندی شرکتهای انفورماتیک
  • رتبه بندی شرکتهای مشاور
  • رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری
  • رتبه بندی پروژه های مهندسی، تدارک و ساخت

فواید رتبه بندی شرکت ها

شرکت ها برای انعقاد قرار دادهای خود با سازمان های دولتی و شرکت ها به رتبه بندی نیاز دارند و سرمایه گذاران برای انتخاب شرکتی که قرار است پروژه های خود را به آنها بسپارند باید از روی رتبه بندی شرکت ها و توان مالی و فنی آنها آگاهی کامل داشته باشند. رتبه بندی در واقع در صنایع مختلف می تواند وضعیت شرکت های مختلف نسبت به یکدیگر را نمایان ساخته و نقاط قوت و ضعف آنها را بروز دهد.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق، شرکت ها را به دو گروه مشاور و پیمانکار تقسیم نموده. برای شرکتهای پیمانکاری رتبه 1، 2، 3، 4 و 5 را تعریف می نماید که 5 پایین ترین رتبه و یک بالاترین رتبه است. و برای شرکتهای مشاور رتبه 1، 2 و 3 را تعریف کرده که 3 پایین ترین رتبه و 1 بالاترین رتبه است.

برای رتبه بندی شرکت های پیمانکار، ملاک اصلی تعداد نیروی فنی و مهندسی حاضر در هیأت مدیره یک شرکت است ولی برای رتبه بندی شرکت های مشاور علاوه بر نیروی فنی و مهندسی، امکانات فنی و نرم افزاری آن شرکتها هم ارزیابی می شود. کار شرکت های پیمانکاری بیشتر در زمینه اجرایی و اجرای پروژه های عمرانی و قرار دادهای اجرایی در زمینه ساخت و نظارت بر پیمانکار است. اما شرکتهای مشاور در زمینه طراحی و نظارت و نظارت بر ساخت فعالیت  می کنند و واسطه بین پیمانکار و کارفرما هستند.

مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت ها

• قرارداد سازمان و همچنین کارکنان دولت نبودن، این موارد برای اعضای هیئت مدیره الزامی است.
• برای گرفتن رتبه باید تقاضای رتبه بندی شرکت در سربرگ شرکت با شماره تلفن و آدرس باید طبق روزنامه برابر باشد.
• اگر دارای رتبه قبلی باشند باید اصل گواهینامه را در اختیار داشته باشند.

• کپی شرکتنامه و تقاضانامه، اساسنامه
• آخرین صورتجلسه سهام‌داران
• کپی شناسنامه و کارت ملی و مدارک تحصیلی.
• کپی مدارک تحصیلی و اصل مدارک تحصیلی جهت بازدید کارشناس.
• کپی کارت پایان خدمت فارغ التحصیلان تا ۳ سال گذشته.
• آدرس و شماره تلفن افراد امتیاز آور و سهام داران ۵% و زیر ۵% سهم در سربرگی که دارای شماره تاریخ و آدرس باشد.
• اصل پرینت گواهی تامین اجتماعی.

• کپی موافقت‌نامه یا قرارداد به همراه تاییدیه کارکردها.
• ارائه کارکردهایی که تایید شده اند.
• ارائه اظهارنامه مالیاتی

شرایط اخذ رتبه بندی شرکت ها

مدیران شرکت در هیچ یک از ارگان های دولتی مشغول نباشند.

 شرکت هیچگونه سوء پیشینه ای که منجر به محدودیت انجام پروژه ها باشد نداشته باشد.

سوال مهم :

یکی از سوالات بسیار مهم که افراد مطرح می کنند این است که بهترین و سریع ترین روش برای رتبه بندی شرکت چیست؟ در پاسخ باید گفت که امروزه موسسات حقوقی گوناگونی در این حوزه فعالیت کرده و شما می توانید از طریق این موسسات حقوقی گرید و رتبه شرکت خود را مشخص کنید. این موسسات حقوقی با داشتن نیروهای خبره و حرفه ای به شما کمک می کنند تا در مدت زمان کوتاهی بتوانید گرید و رتبه شرکت خود را مشخص کرده و از مزایای آن بهره مند شوید.

در پایان صمیمانه از همراهیتان سپاسگزاریم، امیدواریم مطالعه این مطلب برایتان سودمند بوده باشد. جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما  در موسسه حقوقی آرکا تماس بگیرید:

021-57731

021-57768333

جهت تماس با هر بخش لطفا با مشاور مربوط تماس بگیرید.

راه های ارتباط با ما:

آدرس

تهران، جردن، خیابان روانپور ، پلاک 17

آدرس ایمیل

info@sabtesherkatha.com

sales@sabtesherkatha.com

شماره تماس

021-57731

021-57768000

0912-2255255

0912-4883048

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

86 − 85 =

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731