تعریف رتبه بندی یا گرید
گواهی نامه ای است که توسط آن صلاحیت شرکت‌های مهندسی جهت انجام پیمانکاری یا مشاور یا به وسیله معاونت راهبردی ریاست جمهوری یا سازمان برنامه و بودجه تأیید می‌گردد و طبق این گواهی نامه سازمان‌های دولتی یا اشخاص خصوصی از توان هر شرکت جهت انجام قرارداد مطلع می‌گردند.
جهت رتبه بندی شرکت‌ها آیین نامه ای توسط سازمان مربوطه مشخص گردید که طی آن شرکت‌ها را درجه بندی خواهند کرد مثلأ شرکت‌های پیمانکار از رتبه ۵ پیمانکاری تا رتبه ۱ پیمانکاری تقسیم بندی می‌شوند. چگونگی اخذ رتبه مربوطه بستگی به امتیاز آن شرکت از لحاظ مواردی است که سازمان برنامه و بودجه یا معاونت راهبردی ریاست جمهوری به آن امتیاز می‌دهد. که هر شرکت با رعایت آن آیین نامه می‌تواند رتبه مربوطه را گسب نماید. این موارد شامل مدارک هیئت مدیره شرکت و سوابق کاری آن‌ها، مدارک و سوابق کاری کارکنان و مستخدمین، ماشین آلات و تجهیزات متعلق به شرکت، مقدار قراردادهای انجام شده و به پایان رسیده، مقدار قراردادهای در حال انجام، گردش مالی و سرمایه شرکت و…می‌باشد.
شرکت‌های دولتی جهت برگزاری مزایده یا مناقصات دولتی ملزم به رعایت قراردادهای پیمان دولتی می‌باشند که به تصویب دولت رسیده است و طی آن اموری که با مناقصه به پیمانکاران واگذار می‌گردد فقط توسط شرکت‌های رتبه دار در رشته خاص محول گردد و حتی رتبه مربوطه نیز تعیین می‌گردد که مطابق آن پیمانکار انتخاب می‌گردد.

در نتیجه شرکت‌هایی که فاقد رتبه بندی می‌باشند حق حضور در مناقصات و مزایدات دولتی را ندارند.

اصطلاح دیگری که در درجه بندی شرکت‌ها به کار می‌رود صلاحیت است که به شرکت‌های خدماتی داده شده و به عنوان صلاحیت وزارت کار معروف می‌باشد که نوعی طبقه بندی شرکت‌های خدماتی است.

رتبه‌ی پیمانکاری
این نوع رتبه در ۵ پایه می‌باشد و در ۱۱ زمینه‌ی (ساختمان،آب، راه و ترابری، صنعت و معدن، نیرو و تأسیسات و تجهیزات کاوش‌های زمینی، ارتباطات، کشاورزی، مرمت آثار باستانی، نفت و گاز) می‌باشد. جهت اخذ رتبه‌ی ۳ پرونده در استانداری توسط کارشناسان استانداری موردبررسی قرار می‌گیرد. البته همین‌جا روند بررسی تمام نمی‌شود. پرونده پس از تأیید نهایی در استانداری به معاونت راهبردی ریاست جمهوری ارسال می‌شود و آنجا هم موردبررسی کلی قرار می‌گیرد. البته در حدود۱۰ تا ۹۰ درصد زمانی که پرونده در استانداری تأیید صلاحیت می‌شود معاونت نیز آن را تأیید می‌کند مگر در مواردی خاص. رتبه پس از تأیید معاونت راهبردی بر روی سایت sajat.mporg.ir به‌عنوان رتبه مورد تأیید ثبت می‌شود. بدین ترتیب پیمانکار تشخیص صلاحیت شده می‌تواند کارتکس رتبه خود را تحویل گرفته و شروع به فعالیت نماید. اخیراً روی سایت بودن رتبه شرکت برای کارفرمایان بسیار حائز اهمیت بوده، بنابراین پیمانکاران گرامی باید دقت داشته باشند که فقط به کارتکس صادره از استانداری بسنده ننمایند (صدور کارتکس پیش از روی سایت رفتن انجام می‌گیرد) و مراحل اخذ گرید را تا پایان تائید معاونت راهبردی به اتمام برسانند. آرکا کار را کامل و قانونی تحویل شما می‌دهد) (از ابتدا تا انتهای کار با کارشناسان مجرب کنار شما هستیم).
لازم به ذکر است که در رتبه‌های ۵ و ۴ و ۳ پرونده توسط ۲ سازمان استانداری و معاونت راهبردی ریاست جمهوری موردبررسی قرار می‌گیرد و در پایه‌های ۱ و ۲ و یا ارتقا به ۱ و ۲ پرونده به‌تنهایی به معاونت راهبردی ریاست جمهوری ارسال و توسط کارشناسان معاونت موردبررسی قرار می‌گیرد.
-هر پیمانکاری خواه دارای رزومه و یا بدون رزومه می‌تواند رتبه پیمانکاری داشته باشد. منتهی در مورد شرکت‌های نو پا و تازه تأسیس رتبه‌ای که به پیمانکار تعلق می‌گیرد در پایه ۵ می‌باشد.
فقط امتیاز مدیران (سابقه بیمه و مدرک تحصیلی) موردبررسی قرار می‌گیرد. با توجه به داشتن شرایط امتیاز مدیران شما در ۵ تشخیص صلاحیت می‌شوند.
در پایه‌های ۴ علاوه بر امتیاز به رزومه مناسب یا توان مالی (p) مناسب با توجه به زمینه درخواست شده احتیاج می باشد. که این توان مالی را از روی اظهارنامه مالیاتی شرکت بررسی می گردد. و در پایه‌های ۱ و ۲ و ۳ علاوه بر توان مالی و امتیاز مدیران امتیاز پرسنل فعال در کارگاه‌ها در ۳ ماه اخیر موردنیاز می‌باشد. در مورد شرکت‌هایی که متقاضی رتبه بالاتر هستند باید قراردادهای ارائه شده دارای مفاصای بیمه و در قراردادهایی که به اتمام نرسیده امتیاز فقط تا قسمتی که اجراشده موردبررسی قرار می‌گیرد. در مورد قراردادهای خصوصی یا دست‌دوم همه در شرایط خاص می‌تواند برای شرکت امتیازآور باشد. شایان‌ذکر است که قراردادهای دستمزدی در شرکت‌های پیمانکاری نسبت به قراردادهای با مصالح از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.
همچنین داشتن کار شاخص در رتبه‌های ۱ و ۲ و ۳ الزامی می‌باشد. کار شاخص نوعی قرارداد است که هم ازنظر ریالی و هم ازنظر فنی موردبررسی قرارمی گیرد و یا به‌عبارت‌دیگر برای ارتقا به این رتبه‌ها باید قرارداد منعقد شده در زمینه درخواستی که هم ازنظر ریالی هم ازنظر فنی توانمند ی شرکت را ابراز می کند ارائه گردد.
*در تمامی رتبه‌ها باید به این نکته توجه داشت، باوجوداینکه روند رتبه هم ازلحاظ زمان و هم ازلحاظ قوانین بر اساس آیین نامه ‌ها و وحدت رویه‌هایی مکتوب تنظیم‌شده، اما بازهم اختیار کارشناس‌ها در شهرستان‌ها و بعضاً در استان تهران تاثیر بسزایی در تصمیم گیری دارد.

در صورت داشتن رزومه مناسب برای ارتقا رتبه جایی برای نگرانی در خصوص کمبود افراد کارآمد و متخصص در زمینه درخواستی نیست. آرکا تأمین امتیاز کسری را در قسمت پرسنل و مدیران را عهده‌دار می‌شود البته با رعایت مسائل حقوقی، تا پیمانکاران و مهندسین محترم نگران کوچک‌ترین مسائل حقوقی در آینده نباشد. این موضوع در مورد شرکت‌های نوپا و تازه تأسیس که متقاضی کم‌ترین پایه ۵ در پیمانکاری هستند نیز صدق می‌کند.

رتبه‌های مشاور
رتبه‌های مشاور یکی از رتبه‌هایی است که بسیار تخصصی بوده و دارای ۳ پایه که به ترتیب اولویت ۱ و ۲ و ۳ می‌باشد. در اینجا بازهم در مورد شرکت‌هایی نوپا و جدید که هنوز قراردادی ندارند یا این‌که مبلغ قراردادی آن‌ها قابل‌توجه نیست می‌توانند در پایه ۳ ارزشیابی شوند. البته درصورتی‌که بتوانند امتیاز لازم در قسمت ساختار مدیریتی و امکانات پشتیبانی و نیروی انسانی مشخص کسب بکنند. در پایه ۳ الزاماً نباید نیروی انسانی شخصی عضو هیئت‌مدیره باشند تا بتوانند امتیاز لازم را کسب بکنند. می‌توانند به‌عنوان پرسنل معرفی شوند. تعداد پرسنل ها و سال های سوابق آن‌ها بستر به تخصصی که مشاور درخواست می‌دهد متفاوت است که در بخش آیین‌ نامه‌ی مشاوران به‌طور کامل توضیح داده شده هنگام اخذ رتبه مشاور، ما می‌توانیم در تأمین امتیاز نیروی متخصص با شما همراه شویم.

رتبه مشاور در ۱۳ گروه طبقه بندی می شود
شهرسازی و معماری و گروه مهندسین آب و مطالعات کشاورزی، انرژی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت معدن، نفت و گاز، مطالعات آماری، میراث فرهنگی، خدمات مدیریت، خدمات برنامه‌ریزی و اقتصاد، تخصص‌های مشترک.

هر کدام از تخصص هایی که مشاور متقاضی آن می‌باشد جزو یکی از گروه‌های قید شده می‌باشد.

دقت داشته باشید شرکت‌هایی که متقاضی رتبه‌های مشاور و پیمانکار به‌طور همزمان باهم هستند، مدیرعامل شرکت باید حتماً امتیازآور شرکت پیمانکاری باشد والی الزامی ندارد که امتیاز سرگروهی مشاور را تأمین کنند. فقط داشتن شرایط سرگروهی کفایت می‌کند.

در گرید مشاور به‌این‌علت که ما از بحث کار اجرایی دور می‌شویم مسئله‌ای که در این نوع رتبه‌ها حائز اهمیت است کار دفتری طراحی پروژه‌هایی است که قرار است تا مرحله اجرا ادامه پیدا کنند. بنابراین سابقه کار طراحی برای افرادی که به‌عنوان نیروی تخصصی امتیازآور معرفی می‌کنیم لازمه کار می‌باشد.

البته در برخی از تخصص‌ها با چشم‌پوشی از سابقه کار طراحی، نیروی متخصص می‌تواند امتیازآور باشد؛ برای مثال ژیو تکنیک و …

در پایه‌های بالاتر مثل ۱ و ۲ علاوه بر نیروی متخصص و ساختار مدیریتی و امکانات پشتیبانی مشاور متقاضی باید دارای تجربه کاری نیز باشد و با توجه به پایه‌ای که می‌خواهد درخواست نماید باید امتیازبخش تجربه کاری را نیز پر کند. که برای پر شدن امتیاز تجربه کاری کارکرد مناسب ریالی را باید داشته باشد.

در مورد پایه‌های بالاتر، کارشناسان آرکا می‌توانند شما را یاری کنند امتیاز کافی در قسمت تجربه کاری را کسب نمایید و مقدمات لازم برای ارتقا رتبه مشاور را انجام دهید.

رتبه انفورماتیک
در ۷ پایه که به ترتیب اولویت از ۱ تا ۷ به شرکت‌های متقاضی داده می‌شود که شرکت‌هایی که تازه تأسیس‌شده‌اند و هنوز اظهارنامه مالیاتی خودشان را ارائه نداده‌اند با داشتن کارشناسان مرتبط طبق جداول آیین‌نامه می‌توانند در پایه ۷ برای در تخصص تشخیص صلاحیت شوند.
در رتبه انفورماتیک مدیرعامل شرکت باید کارشناس باشد اگر مدیرعامل شرکت در مقاطع کاردانی یا دیپلم فارغ‌التحصیل شده باشد باید دقت داشته باشید تحت شرایط خاص و با ارائه سوابق کاری مرتبط می‌تواند سمت مدیرعامل خود را در داخل شرکت حفظ نماید.

در رتبه انفورماتیک در پایه‌های ۷ و ۶ و ۵ و ۴ و ۳ تنها چیزی که مورد ارزیابی قرار گیرد بحث امتیاز شرکت متقاضی توسط اظهارنامه مالی (قسمت حقوق و دستمزد و درآمد) موردبررسی قرار می‌گیرد.

چنانچه شرکت متقاضی رتبه ۱ و ۲ انفورماتیک در هر تخصصی باشد باید قرارداد کاری با توجه به پایه درخواستی ارائه دهد.

رتبه وزارت مسکن و شهرسازی
این نوع رتبه‌ها در ۳ پایه به ترتیب اولویت ۱ و ۲ و ۳ می‌باشند که اینجا امتیاز موردنظر از رشته تحصیلی و پایه نظام‌مهندسی و تجهیزات لازم به شما تعلق می‌گیرد.
باید دقت داشته باشید در هر پایه مثل پایه ۱ (باید حتماً یک کارشناسی با رشته‌ای مرتبط با پایه نظام‌مهندسی ۱ در هیئت‌مدیره شرکت باشد.)
علاوه بر این مدیرعامل شرکتی که درخواست رتبه داده است باید شرایط فوق ذکر را داشته باشد.

افرادی که از پروانه نظام‌مهندسی خود برای اخذ رتبه مشاور حقوقی نظام‌مهندسی استفاده می‌کنند نمی‌توانند از پروانه نظام‌مهندسی خود به‌صورت حقیقی استفاده کنند. و پروانه نظام‌مهندسی آن‌ها ضبط می‌شوند.
همچنین کارشناسی که به‌عنوان امتیازآور معرفی می‌گردد نباید امتیاز مدارک تحصیلی‌اش در شرکت دیگری مورداستفاده شود.

رتبه فضای سبز شهر تهران (رتبه‌بندی شهرداری)
مهم‌ترین مطلب در رابطه با این رتبه بخشنامه‌ای است که در اواخر سال ۹۲ به سازمان فضای سبز تهران ابلاغ شد. مبنی بر این‌که شرکت‌های متقاضی رتبه شهرداری قبل از این‌که اقدام به اخذ رتبه فضای سبز از سازمان داشته باشند باید رتبه کشاورزی را از معاونت راهبردی ریاست جمهوری را حداقل در پایه ۵ کسب کرده باشند.
بعداً با توجه به موارد داشتن کارشناسان کشاورزی و ماشین‌آلات و گردش مالی مناسب رتبه آن‌ها موردبررسی قرار می‌گیرد. تشخیص صلاحیت می‌شود.

قابل‌توجه پیمانکاران محترم که برای رتبه‌ی پیمانکاری فضای سبز چون تجهیزات از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد بنابراین سپس از تأییدیه مدارک در کمیسیون بازرسی برای بازدید و بررسی تجهیزات وسایل سرکشی خواهند کرد.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 7 = 2

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731