شرکت نسبی یکی از شرکتهای تجاری در قانون تجارت است که مختص حقوق ایران است و در حقوق کشورهای اروپایی چنین شرکتی دیده نمی شود . نام شرکت نسبی از سطح مسئولیت شرکای آن اقتباس شده است. طبق ماده ی 183 قانون تجارت «شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکا به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته است» بنابراین در ثبت شرکت نسبی، مسئولیت شرکا به نسبت سرمایه شان می باشد. قواعد این شرکت مطابقت زیادی با حقوق و فقه اسلام دارد و در واقع تلفیقی است از قواعد حقوق مدنی و قواعد حقوق تجارت .

شرکت نسبی همانند شرکت تضامنی از انواع شرکت های شخص هستند بدین معنا که در شرکت نسبی، شخصیت شرکا بسیار مهم است و در نتیجه اگر کسی بخواهد به شرکت وارد شود باید تمام شرکا شرکت راضی باشند و قواعد خاص دیگری نیز برای تشکیل، اداره و انحلال این شرکت در قانون تجارت در مواد 183 تا 189 مقرر شده  که بدون رعایت آن قواعد، تشکیل و ثبت شرکت نسبی امکان پذیر نبوده یا با مشکلات جدی مواجه می گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما  در موسسه حقوقی آرکا تماس بگیرید:

021-57731

021-57768333

برای مالکیت معنوی ثبت برند چه مواردی مورد نیاز است؟

قوانین شرکت نسبی چیست؟

1- حداقل فرد مورد نیاز برای تشکیل شرکت نسبی دو نفر است.

2- مسئولیت شرکا در برابر بدهی‌های شرکت به میزان سرمایه‌شان در شرکت است.

3- موضوع شرکت نسبی باید امور تجاری باشد و این یعنی نمی‌تواند شامل معاملات اموال غیرمنقول مانند ساختمان و زمین باشد. زیرا معاملات اموال غیرمنقول تجاری محسوب نمی‌شود.

4- در اسم شرکت نسبی عبارت (‌شرکت نسبی) و لااقل اسم یک نفر از شرکاء باید ذکر شود – در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی ‌تمام شرکاء نباشد بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده عبارتی از قبیل (‌و شرکاء) (‌و برادران) ضروری است».

5- «شرکت نسبی وقتی تشکیل می‌شود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم‌الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد».

6- منافع در شرکت نسبی همانند مسئولیت شرکا در مقابل ضرر و بدهی‌های شرکت به میزان نسبت سرمایه بین آنها تقسیم می‌شود.

7- بر اساس ماده 123 قانون تجارت «در شرکت نسبی هیچ یک از شرکاء نمی‌تواند سهم خود را به دیگری منتقل کند مگر به رضایت تمام شرکاء».

8- عموما در شرکت نسبی، اداره شرکت توسط خود شرکا صورت می‌گیرد اما این امکان نیز وجود دارد که یک یا چند مدیر خارج از شرکا برای اداره شرکت انتخاب شود.

‌بر اساس ماده 120 قانون تجارت شرکا باید لااقل یک نفر از میان خود یا از خارج به سمت مدیری معین نمایند که حدود اختیارات آن در اساسنامه شرکت تعیین می‌شود.

مدارک لازم برای ثبت شرکت نسبی

  • شرکتنامه ی تکمیل شده ( دو نسخه)
  • تقاضانامه ی تکمیل شده ( دو نسخه)
  • اساسنامه ی  تکمیل شده ( دو نسخه)
  • تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت
  • اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
  • کپی برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکا ،مدیران
  • گواهی عدم سوپیشینه جهت اعضاء هیات مدیره،مدیر عامل
  • صورتجلسه ی مجمع عمومی موسسین ( دو نسخه)
  • صورتجلسه ی هیات مدیره ( دو نسخه)
  • اصل وکالتنامه ی وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

انحلال شرکت های نسبی

درباره منحل شدن شرکت های نسبی نیز ذکر این مورد ضروری است که تا قبل از منحل شدن این شرکت ها طلبکاران شرکت باید طلب خود را از خود شرکت دریافت کنند. در غیر این صورت ، پس از منحل شدن شرکت، طلبکاران باید به تک تک شرکای شرکت مراجعه کرده تا بتوانند طلب خود را به صورت کامل دریافت کنند.

شباهت های شرکت تضامنی و شرکت نسبی در چیست؟

شرکت های تضامنی و نسبی هر دو دارای موضوع فعالیت مشترک یعنی امور تجاری می­باشند. حداقل تعداد شرکاء در هر دو شرکت دو نفر و حداکثر تعداد آن ها از لحلظ قانونی تعیین نگردیده است، این شرکاء می­توانند افراد حقیقی و یا حقوقی باشند. هر دوی این شرکت ها نمونه ای کامل از شرکت اشخاص هستند، به این معنی که اگر به هر دلیلی شرکت منحل شود و دارایی های آن کفاف پرداخت تمامی قروض و دیون شرکت را ندهد، هریک از بستانکاران می­تواند اموال شخصی هریک از شرکاء را توقیف نماید. در شرکت های تضامنی و نسبی مانند شرکت با مسئولیت محدود، شرکاء باید از بین خود و یا خارج از شرکت شخص یا اشخاصی را به عنوان مدیر شرکت، قبل و یا بعد از تشکیل شرکت، انتخاب نمایند.

تفاوت های شرکت تضامنی و شرکت نسبی در چیست ؟

با تمامی شباهت های گفته شده دو شرکت تضامنی و نسبی دارای یک تفاوت عمده و اساسی هستند که این تفاوت در نام آن ها نیز مشهود است. این تفاوت زمانی است که سرمایه شرکت کفاف پرداخت بدهی و دیون شرکت را ندهد در این صورت شرکاء در شرکت تضامنی هر یک در قبال پرداخت تمامی بدهی طلبکاران از شرکت مسئول هستند و طلبکاران می­توانند از هر کدام از شرکاء خواهان تمامی مطالبات خود باشند. این درصورتی است که در شرکت های نسبی هر کدام از شرکاء به نسبت سرمایه خود مسئول پرداخت بدهی شرکت می­باشند.

نحوه ثبت شرکت نسبی چگونه است؟

پس از فراهم کردن مدارک مورد نیاز که در  بالا به آن اشاره کردیم مراحل ثبت قانونی شرکت نسبی به این صورت است:

1- فراهم کردن کلیه مدارک لازم

2- انتخاب نام شرکت نسبی

با توجه به قوانینی که در مورد اسم شرکت باید رعایت شود 5 اسم پیشنهادی به ترتیب الویت برای شرکت انتخاب کنید.

3- ثبت اطلاعات در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها

پس از فراهم کردن مدارک و همچنین انتخاب نام‌های پیشنهاد برای شرکت به سایت irsherkat.ssaa.ir مراجعه کرده و باید قسمت «پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی» را انتخاب کرده و بر روی گزینه شرکت نسبی کلیک کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر  و جهت اخذ مشاوره رایگان میتوانید با مشاوران ما در ارتباط باشید .

در پایان صمیمانه از همراهیتان سپاس گزاریم امیدواریم مطالعه این مطالب برایتان سودمند بوده باشد.

جهت تماس با هر بخش لطفا با مشاور مربوط تماس بگیرید.

راه های ارتباط با ما:                                                          

آدرس

تهران، جردن، خیابان روانپور ، پلاک 17

آدرس ایمیل

info@sabtesherkatha.com

sales@sabtesherkatha.com

شماره تماس

021-57731

021-57768000

0912-2255255

0912-4883048

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

74 + = 84

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731