آیا برای صادرات کالا نیازی به ثبت برند است؟

در حال حاضر ثبت برند یکی از اعمال ضروری جهت حضور در بازار های اقتصادی داخلی و خصوصاً بین المللی در امر صادرات هست. در واقع  می تونیم بگیم ثبت برند از مهمترین ابزار معرفی کالا یا خدمات تولید کنندگان کالا و یا ارائه دهندگان خدمات می باشد.

از مهم ترین اهدافی که برای تولید کنندگان محصولات و کالا  وجود دارد در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار های داخلی و نهایتا دستیابی به بازار های بین المللی هست، حال سوالی که ممکن است برای بسیاری از این افراد فعال در این حوزه مطرح شود این است که آیا برای صادرات کالا نیازی به ثبت برند است؟

برای مطالعه ی پاسخ این سوال با ما همراه باشید؛

برای پاسخ به این سوال در ابتدا لازم است که به ارائه توضیحاتی در رابطه با ماهیت برند بپردازیم:

بِرَند یا مارک، نام یا عبارت یا طرح یا نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کنندهٔ خدمات یا فروشندهٔ محصولی خاص باشد که به وسیلهٔ آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد.

در زمان های گذشته در واقع در آن زمان نام تجاری وسیله ای برای تشخیص صاحبان اصلی حیوانات به حساب می آمد و صاحب حیوانات با سوزاندن تن آن ها به شکل یک علامت ویژه ، آن ها را علامت گذاری می کردند.به طور کلی، این نشانه ها اولین شکل های دیداری نام تجاری را تشکیل می دادند.

در واقع برند یا علامت تجاری مهمترین ابزار تبلیغاتی برای مجموعه ها هستند و به مخاطبین خود کمک می کنند تا محصول یا خدمات مورد نظر را بهتر به خاطر بسپارند. امروزه برند ها دارای ارزش مادی و معنوی بسیار زیادی برای صاحبان خودشان هستند بصورتی که محاسبه کردن ارزش مادی و معنوی بسیاری از برند های مطرح دنیا امری بسیار دشوار است. بنابراین یکی از مهمترین اقدامات در رابطه با استفاده از برند یا علامت تجاری ثبت آن می باشد تا بتوان از هرگونه سوء استفاده و جعل آن و حتی شباهت های احتمالی جلوگیری نمود.

ثبت برند برای کالایی که به کشورهای دیگر صادر می شوند نیز  بسیار حائز اهمیت است، چرا که این کالا در بازار های بسیار وسیع بین المللی عرضه می شود و معرفی مناسب آن و همچنین جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی اهمیت خیلی بالایی دارد.

برای ثبت برند کالایی که قصد صادرات آن را دارید در صورتیکه که مایل هستید از حکایت های قانونی بین المللی نیز بهره مند گردید البته باید توجه داشته باشید که علاوه بر ثبت داخلی برند در داخل کشور باید از طریق معاهده بین المللی مادرید، برند خود را در کشورهای مورد نظرتان نیز که از اعضای این معاهده هستند به ثبت برسانید.

یکی دیگر از نکاتی که در رابطه با ثبت برند بین المللی برای صادرات وجود دارد این نکته است که در چنین مواردی امکان دارد متقاضی قصد داشته باشد برندی  ثبت کند که غیر از زبان فارسی هست و قصد ثبت برند به زبان لاتین داشته باشد، که ثبت برند در این شرایط نیز خصوصیات خاص خود دارد، برای ثبت برند به زبان های دیگر ارائه کارت بازرگانی الزامی می باشد

نکته ای که باید بدان توجه داشته باشید این است که حتی اگر عنوانی با ریشه فارسی نیز به زبان لاتین نوشته شود از این قانون مستثنی نمی باشد.

همچنین در زمان ثبت برند لاتین غیر از استعلام بررسی وضعیت برند ایران یا بین برند های فارسی باید وضعیت برندها علائم تجاری بین المللی لاتین هم انجام گردد و در واقع رعایت قوانین مقررات بین المللی ثبت برند برای ثبت برندهای لاتین بین المللی هم امری ضروری است.

در ضمن می بایست برند لاتین با استاندارد ها الحاقیه های توافق شده استاندارد مادرید و پروتکل الحاقی آن هم همخوانی داشته باشد به همین دلیل استعلام و ثبت برند لاتین به زمان بیشتری نیاز دارد. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که ثبت برند لاتین با ثبت برند بین المللی یا ثبت جهانی برند کاملا متفاوت است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند لاتین حقوقی

1.کپی مدارک ثبتی شرکت

2.کپی شناسنامه و کارت ملی کسانیکه در شرکت حق امضاء دارند.

3.کارت بازرگانی

4.نمونه برند در ابعاد (دوازده در دوازده cm)

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند لاتین حقیقی

1.کپی شناسنامه و کپی کارت ملی شخص

2.کارت بازرگانی

3.نمونه برند در ابعاد ( دوازده در دوازده cm )

نحوه ی ثبت برند لاتین به چه شکل است؟

نحوه ی ثبت برند لاتین،مثل ثبت برند فارسی است.اما برای ثبت برند لاتین نیاز به کارت بازرگانی است.

در ذیل به اقدامات لازم جهت ثبت برند،اشاره کرده ایم؛

1-تکمیل وتسلیم فرم اظهارنامه ثبت برند به اداره ثبت شرکت ها ومالکیت صنعتی در تهران وبه اداره ثبت محل فعالیت در شهرستان ها مشتمل بر مشخصات متقاضی ونوع علامت و کالا یا خدمت مورد نظر که در سه نسخه تنظیم می گردد.

2-استعلام از برند جهت احراز عدم ثبت یا تشابه علامت مورد نظر تحت اسم دیگر

3-عدم مغایرت با ضوابط و مقررات قانونی

علامت پیشنهادی برای ثبت در صورت احراز شرایط گفته شده، در روزنامه رسمی کشور منتشر می گردد و چنانچه ظرف مدت یک ماه از انتشار آگهی،دعوی یا اعتراضی نسبت به علامت کلمه یا عباراتی که به همراه علامت تجاری بکار برده می شود باید به زبان فارسی نوشته شود.استفاده از حروف لاتین نیز بشرطی مجاز است که اندازه آن ها از اندازه حروف فارسی کوچکتر باشد.

در نتیجه باید چنین گفت که ثبت برند یکی از  اقدامات بسیار مهم و ضروری برای صادرات کالا می باشد و چنانچه اشاره گردید ثبت برند لاتین به دلیل پیچیدگی های خاص خود ممکن است برای افراد نا آشنا با این فرآیند مشکلتر باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر  و جهت اخذ مشاوره رایگان میتوانید با مشاوران ما در ارتباط باشید .

در پایان صمیمانه از همراهیتان سپاس گزاریم امیدواریم مطالعه این مطالب برایتان سودمند بوده باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما  در موسسه حقوقی آرکا تماس بگیرید:

021-57731

021-57768333

جهت تماس با هر بخش لطفا با مشاور مربوط تماس بگیرید.

راه های ارتباط با ما:

آدرس

تهران، جردن، خیابان روانپور ، پلاک 17

آدرس ایمیل

info@sabtesherkatha.com

sales@sabtesherkatha.com

شماره تماس

021-57731

021-57768000

0912-2255255

0912-4883048

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 1 =

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731