تبدیل و انتقال سهام در شرکت های سهامی

پس از ثبت شرکت سهامی ، امکان دارد شرکای شرکت

با توجه به این موضوع که شرکت سهامی می تواند مشروط بر پیش بینی تبدیل سهام در اساسنامه شرکت و یا تصویب مجمع عمومی فوق العاده شرکت سهام بی نام را به سهام با نام یا بالعکس سهام بانام را به سهام بی نام تبدیل کند.

تصمیمم بگیرند که تبدیل سهام بی نام و با نام به یکدیگر را انجام بدهند در این حالت اگر در اساسنامه شرکت ضمن ثبت شرکت اجازه ی تبدیل سهام داده شود شرکا می توانند این کار را انجام دهند اما اگر در اساسنامه شرکت ضمن ثبت شرکت اجازه ی تبدیل سهام داده نشده باشد، شرکا باید این مورد را در اساسنامه وارد کرده و به ثبت تغییر اساسنامه بپردازند. در این صورت پس از آن می توانند

نسبت به تبدیل سهام اقدام کنند و این کار توسط مجمع عمومی فوق العاده انجام می گیرد .

تبدیل سهام با نام به بی نام:

هنگامی که شرکت توان پرداخت مبلغ سهام بی نام را ندارد تصمیم به تبدیل سهام بی نام به سهام با نام می گیرد .

برای این کار ، مراتب فقط یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن  نشر می گردد،منتشر می شود و مهلتی که نباید کمتر از دو ماه باشد به صاحبان سهام بانام داده می شود که برای تبدیل سهام خود به سهام بی نام،به مرکز شرکت مراجعه کنند.پس از انقضای مهلت مذکور،برابر تعداد سهامی که تبدیل نشده است سهام بی نام صادر و در مرکز شرکت نگهداری خواهد شد.البته هر موقع که صاحبان سهام بانام به شرکت مراجعه کنند سهام بانام آن ها اخذ و ابطال و سهام بی نام به آن ها داده شود.

زمانی که تمام مبلغ پرداخت شد شرکت می تواند دوباره اقدام به انتشار سهام بی نام کند .

اما باید توجه داشت برای اطلاع از تغییرات ایجاد شده کاهش سرمایه باید در یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشار مربوط به آگهی های تغییرات شرکت به چاپ برسد .

در این صورت کسانی که با شرکت در ازتباط هستند و کاکنان شرکت از شرایط جدید مطلع می شوند

تبدیل سهام بی نام به با نام

 در بعضی از مواقع شرکت ها  تصمیم می گیرند تا برای به دست آوردن برخی مزایای اقتصادی و شرکت در مناقصات و مزایدات، تبدیل سهام بی نام به سهام با نام انجام دهند.

با توجه به این موضوع که سهام با نام مشخص کننده دارندگان سهام می باشد و نام شخص در این مورد مشخص است از اعتبار بیش تری برخوردار است .

سهام بی نام معمولا در دست اشخاص عام بوده و دارای مشخصه و هویت نیست در تشریفات و ملاحظات کم تر مورد توجه قرار می گیرد .

همچنین در مورد تبدیل سهام بی نام به سهام بانام باید مراتب در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر می گردد سه نوبت هر یک به فاصله پنج روز منتشر و مهلتی که کمتر از شش ماه از تاریخ اولین آگهی نباشد به صاحبان سهام داده شود تا برای تبدیل سهام خود به مرکز شرکت مراجعه کنند. در آگهی تصریح خواهد شد که پس از انقضای مهلت مزبور کلیه سهام بی نام شرکت باطل شده تلقی می شود

در صورت عدم مراجعه سهامداران در لایحه اصلاحی قانون تجارت پیش بینی شده است، که بر اساس آن پس از پایان مهلت مقرر و عدم مراجعه برخی از سهامداران، سهام ایشان باطل تلقی شده و برابر تعداد آن سهام بانام صادر و توسط شرکت در صورتی که سهام شرکت در بازار بورس اوراق بهادار پذیرفته شده باشد از طریق آن بازار وگرنه در حراج فروخته خواهد شد. برای فروش سهام جدید از طریق حراج، تشریفاتی مقرر شده که بر اساس آن آگهی حراج حداکثر تا یک ماه پس از پایان مهلت شش ماهه بالا یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن منتشر می شود آگهی خواهد شد. فاصله بین آگهی و حراج حداقل ده روز و حداکثر یک ماه خواهد بود. چنانچه در تاریخ مقرر تمام یا بخشی از سهام به فروش نرسد حراج تا دو نوبت طبق شرایط مندرج در این ماده تجدید خواهد شد.

لازم به ذکر است در شرکت های سهامی عام،نقل و انتقال سهام نمی تواند مشروط به موافقت مدیران شرکت یا مجامع عمومی صاحبان باشد”.بدین ترتیب باید گفت که معامله سهام شرکت سهامی عام قید و شرطی ندارد.

راجع به نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص،لایحه اصلاح قانون تجارت بیانی ندارد.اصولاَ ورقه سهم،سندی است قابل معامله،اما چون تشکیل شرکت های سهامی خاص قاعدتاَ بین اشخاصی که از قبل با هم آشنایی دارند صورت می گیرد،نقل و انتقال بدون قید و شرط سهام آن ها ممکن است سبب ورود شخص یا اشخاص ناآشنا به شرکت شود،مگر اینکه سهامداران در این مورد قبلاَ توافق نمایند.مثلاَ در اساسنامه پیش بینی کنند که نقل و انتقال سهام بدون قید و شرط انجام شود یا این امر با تصویب هیات مدیره یا تصویب مجمع عمومی یا با رضایت همه سهامداران به عمل آید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر  و جهت اخذ مشاوره رایگان میتوانید با مشاوران ما در ارتباط باشید .

در پایان صمیمانه از همراهیتان سپاس گزاریم امیدواریم مطالعه این مطالب برایتان سودمند بوده باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما  در موسسه حقوقی آرکا تماس بگیرید:

021-57731

021-57768333

جهت تماس با هر بخش لطفا با مشاور مربوط تماس بگیرید.

راه های ارتباط با ما:

آدرس

تهران، جردن، خیابان روانپور ، پلاک 17

آدرس ایمیل

info@sabtesherkatha.com

sales@sabtesherkatha.com

شماره تماس

021-57731

021-57768000

0912-2255255

0912-4883048

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

77 − = 73

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731