تعیین موضوع فعالیت شرکت هنگام ثبت شرکت:

هدف از ارائه این مقاله پاسخگویی به افرادی است که قصد دارند شرکت ثبت کنند. قبل از ثبت شرکت باید موضوع فعالیت خود را به درستی انتخاب کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید . موضوع شرکت مربوط به نوع فعالیتی است که شرکت به آن منظور تشکیل و ثبت گردیده است.

در این مقاله سعی داریم که با ارائه انواعی از موضوع ها ، چه موضوع هایی که برای ثبت آنها نیاز به مجوز وجود داشته باشد ، چه موضوع هایی که نیازی به مجوز نداشته باشد ، راهنمای جامع و کاملی  برای شما ایجاد کنیم‌.

حال در ادامه ی مقاله دقیق تر به این موضوعات می پردازیم :

برای تشکیل شرکت که عمومأ مبتنی بر تهیه و تدوین شرکت نامه می باشد  شرایط و ضوابطی چند را باید مورد توجه قرار دهیم  تا افزون  بر تحقق موارد قانونی، جهت و اهداف راه اندازی شرکت نیز تبیین گردد . بنابراین با توجه به این موضوع متقاضیان تشکیل شرکت می بایست آن ها را مورد مداقه قرار دهند.

از جمله اقدامات اولیه جهت راه اندازی و تاسیس شرکت تصمیم گیری جهت تعیین موضوع شرکت است. تعیین کردن  موضوع فعالیت شرکت وابسته به نظر شرکاء است و حد و حدود عملیات شرکت را تعیین می کنند.

موضوع و عنوان فعالیت هر شرکتی که در بند ۲ اساسنامه آن قید می شود، نشانگر هویت و اهدافی است که شرکت مورد نظر برای آن منظور تشکیل شده است. شخص حقوقی تنها درباره ی موضوعاتی توان عمل کردن دارد که در موضوع شرکت تصریح شده باشد . به همین جهت معمولاً همه ی شرکت ها موضوع شرکت را گسترده تعریف می کنند که بتوانند کلیه اموری را که لازم می شود را انجام دهند.

تاکید اساسنامه درباره ی تعیین موضوع شرکت به علت شفافیت و همچنین روشن کردن وظایف، اختیارات و تکالیف مسئولین شرکت معنی می گردد. بر همین مبنا هیات مدیره و همچنین مدیران اجرایی شرکت نمی توانند سرمایه شرکت را در فعالیت هایی به غیر از  موضوع ثبت شده به کار گیرند.

انواع شرکت های تجاری را از جهت موضوع و نوع فعالیت شرکت به دو دسته تقسیم می کنیم :

  1. شرکت های شکلاَ تجاری

شرکت های شکلا تجاری از جمله شرکت هایی می باشند که صرف نظر از نوع فعالیت آن ها به صرف اینکه در قالب معین شده در قانون تجارت تشکیل شوند تجاری محسوب می شوند فرقی نمی کند که موضوع آن ها تجاری باشد یا نباشد به عنوان مثال شرکت هایی مثل شرکت سهامی که شکلا تجاری تلقی می شوند. هرچند که این شرکت ها فعالیت تجاری نداشته باشند.

۲شرکت هایی با موضوع های تجاری

این شرکت ها از جمله شرکت هایی می باشند که برای اینکه تجاری محسوب شوند نیاز به انجام امور تجاری دارند به این معنا که این شرکت ها با داشتن موضوع تجاری می توانند تجاری محسوب شوند در غیر این صورت تجاری نمی باشند. به عنوان مثال شرکت های تعاونی مسکن که با فرض غیرتجاری بودن تشکیل می شوند تا نیاز اعضا را در دارا شدن مسکن رفع کنند و ممکن است با ساخت و ساز های فراوان و افزون بر نیار اعضا واحد های مسکونی را به افراد غیر اعضا در معرض فروش قرار دهد که این عمل معامله تجاری تلقی می شود. زیرا با خرید زمین و ایجاد تغییرات و دخل و تصرف در آن مصداق بند یک ماده ۲ قانون تجارت می باشد چون از ماموریت و هدف اصلی خود که برطرف کردن نیاز مسکن اعضا می باشد خارج شده است.

در ارتباط با انتخاب موضوع شرکت باید به نکات مهم زیر حتما دقت و توجه کرد.

۱.موضوعات شرکت معین و از قبل تعیین شده باشد.

معین و مشخص شدن موضوع معامله یا قرارداد جهت اثبات صحت و درستی معامله مهم و ضروری است.لذا عقد قرارداد برای موضوعاتی که مبهم و نامشخص است باطل می باشد.

موضوع و هدف شرکت بایستی قانونی و بر طبق قانون باشد.

موضوع و هدفی که برای شرکت تعیین میشوند باید طبق شرع و قانون باشد. بنابراین از نظر قانون برای امری که غیرقانونی و نامشروع باشد نمی توان قرار داد وضع کرد. هر چیزی که در موضوع فعالیت شرکت بند ۲اساس نامه اهمیت دارد. فعالیت واقعی شرکت تعیین میکند که شرکت  صحت دارد یا باطل است.به عنوان مثال امری که شرکتی برای انجام دادن فعالیتی عقد قرار داد میکند که اخلاق نیکان  را منع نمی کند تولید اب انگور. ولی در عمل فعالیتی است که غیر مشروع است ساختن مشروبات الکی. و یا زمانی که فعالیت در انحصار دولت است و شریک های  شرکتی موضوع شرکت را همین فعالیت ها قرار میدهد. استخراج نفت و فعالیت هایی از این قبیل.

بعضی از  فعالیت هایی که به منظوره تصریح در قوانین جاری در  کشور توسط اشخاص منع گردیده اند ،می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترویج و آموزش علوم غیر اسلامی و غیر دینی ؛ خرید و فروش اشیاء عتیقه و میراث فرهنگی و هنری ؛ ممنوع کردن  به کارگیری تجهیزات ماهواره ای ؛  منع خرید و فروش و نگهداری مواد مخدر ؛  ساخت و نگهداری سلاح و مهمات جنگی ؛ ساخت، خرید، فروش و حمل مشروبات الکلی و..

موضوعاتی که  نیازمند  اخذ مجوز مجوز هستند:

تعدادی از موضوعات فعالیت  نیاز به اخذ مجوز ندارند اما  قابلیت ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها را دارا هستند . اگر  موضوع تعیین شده نیازمند موافقت مراجع خاصی باشد، لازم است که قبل از اقدام به ثبت ، مجوزهای لازم اخذ شود .این موضوع ها شامل 23 مورد کلی هستند  که هریک از این 23 مورد خود نیز شامل چندین موضوع مرتبط به هم است . برخی  از موضوع های  فعالیت نیز بدون نیاز به اخذ مجوز قابلیت ثبت را در مرجع ثبت شرکت ها را دارند.نکته ی قابل تأمل تغییر موضوع شرکت، در صلاحیت مجمع عمومی صاحبان سهام می باشد که متعاقب تصویب و اعلام مراتب به اداره ثبت شرکت ها و آگهی جهت اطلاع عموم انجام می شود.

در نتیجه در حالت کلی :

برای برخی از فعالیت ها قوانین و مقررات خاصی وجود دارد که برای انجام آن ها با عنوان « موضوع فعالیت شرکت » باید  از مراجع مربوطه مجوز های  لازم اخذ گردد و بعد از آن  برای ثبت شرکت اقدام شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما  در موسسه حقوقی آرکا تماس بگیرید:

021-57731

021-57768333

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

99 − 98 =

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731