تفاوت ثبت شرکت های تجاری در تهران و شهرستان ها

برای  دانستن این موضوع که چه تفاوت هایی  میان ثبت شرکت های تجاری در تهران و شهرستان وجود دارد در مرحله  اول  باید بدانیم تعریف شرکت تجاری در قوانین ایران چیست و همچنین قوانین رایج بر شرکت ها  به چه  شکل است ؟

 در واقع  شرکت تجاری عبارت است از سازمانی که بین دو یا چند نفر به نیت  انجام فعالیتی که در واقع همان موضوع فعالیت شرکت است، تشکیل می  گردد. برای  شکل دادن شرکت هر یک از شرکاء سهمی به صورت نقد یا جنس یا کار خود در بین  قرار می دهند  تا بتوانند فعالیت خود را شروع کنند و به اهداف مورد نظرشان دست یابند، همچنین شریکان  با توجه به قوانین موجود در شراکت تمامی سود و زیان های حاصله را نیز بین خود تقسیم  می کنند.

این شرکت ها  برابر با ماده 20 قوانین تجارت در هفت شکل متفاوت قابل ثبت هستند، این شکل ها عبارت هستنداز: شرکت تضامنی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت نسبی، شرکت تعاونی و مصرف.

قوانین و مقرراتی که در ایران در رابطه با ثبت شرکت ها و اداره آنها و در حالت کلی امور تجاری رایج  هستند، قوانین تجارت نام گرفته است، رعایت این اصول و قوانین در تمامی نقاط ایران برای دارندگان شرکت ها و همچنین متقاضیان ثبت شرکت ضروری است. قوانین تجارت در سراسر ایران یکسان می باشد و طبیعتاً ثبت شرکت های تجاری در تهران و شهرستان ها تفاوت چندانی  نخواهد داشت.

تمامی افراد حقیقی که تمایل به تشکیل شرکت و ایجاد شخصیت حقوقی  دارند می‌توانند در سراسر ایران شرکت خود را به ثبت برسانند و از اعتبار  کسب شده از آن در کسب و کار خود استفاده  کنند.

همانطور که اشاره کردیم  ثبت شرکت تجاری در تهران و شهرستان ها تفاوت چندانی ندارد  بالاخص از زمانی که اداره ثبت شرکت ها  درجهت ثبت غیر حضوری شرکت اقداماتی به عمل آورد و سامانه هوشمند  را معرفی کرد و اکثر امور ثبت شرکت ها از تمامی نقاط ایران به شکل آنلاین و غیر حضوری انجام می شود. تفاوت های  بسیار کمی در رابطه با ثبت شرکت در تهران و شهرستان ها دیده می شود. در این  بین میخواهیم  به برخی از تفاوت های کوچک در رابطه با ثبت شرکت تجاری در تهران و شهرستان‎ها اشاره  کنیم ،با ما همراه باشید.

این تفاوت ها شامل:

1- اولین تفاوتی که می  شود برای ثبت شرکت در تهران و شهرستان به آن  اشاره کرد، موضوع مکان و محل ثبت شرکت می باشد، قاعدتاً کلان شهر تهران با توجه به این نکته که  پایتخت کشورمان است و مرکز بسیاری از فعالیت های تجاری ، اقتصادی، فرهنگی و… نیز است دارای تعداد بسیار زیادی متقاضی ثبت شرکت نیز است که ترجیح می دهند  فعالیت خود را در این کلان شهر آغاز کنند و  در بعضی موارد شعبه اصلی را در تهران قرار می دهند و در سایر شهرستان ها اقدام به ثبت شعبه می  کنند همین موضوع باعث شده است تا کلان شهر تهران آمار ثبت شرکت بسیار بالاتری  را نسبت به سایر شهرها و شهرستان ها داشته باشد.

2- همانطور که در متن اشاره کردیم،در ایران  شرکت ها مطابق قوانین و مقررات تجاری جمهوری اسلامی و با استفاده از دستورالمعل ها و ایین نامه یکسان ثبت و اداره می شوند و به همین دلیل هیچ تفاوتی بین تهران و شهرستان وجود ندارد و همچنین با توجه به این نکته که امروزه سیستم ثبت شرکت ها به صورت تمام الکترونیک  گردیده است تفاوت شرکت ها فقط در نوع شرکت، میزان سرمایه و مدارک تحصیلی و رزومه کاری افراد می باشد و طبیعتاً شرکتی که از میزان سرمایه بیشتر و افراد با تجربه و با مدارک تحصیلی بالاتر استفاده  کند در رقابت ها و بازار کار موفق تر خواهد بود،و البته در رابطه با پروژه های بومی هر منطقه موفق تر  عمل خواهد کرد.

3-یکی از اصلی ترین تفاوت های ثبت شرکت تجاری در تهران و شهرستان ها در هزینه های تامین محل دفتر، رفت و آمد ها و سایر هزینه های جاری است، قاعدتاً این هزینه ها در کلان شهر تهران بسیار بیشتر و سنگین تر از سایر شهرهاست، حال با وجود این نکته و همچنین با توجه به این نکته که افراد با ثبت شرکت در هر نقطه از کشور  قادر به استفاده  از بازار های اقتصادی کشور هستند و می توانند در مناقصه ها و مزایده  های دولتی و خصوصی شرکت نمایند ترجیح  بسیاری از شرکت ها بر این است که در جایی خارج از شهر تهران فعالیت نمایند.

4- از دیگر تفاوت هایی که در رابطه با ثبت شرکت در شهرهای مختلف ایران وجود دارد و در برخی از موارد باعث ایجاد محدودیت خواهد شد،عدم صدور مجوز برای برخی از  فعالیت ها در برخی از شهرها و اماکن می باشد و غیر از این موضوع همه‌ی افراد متخصص و تحصیل کرده می توانند با توجه به توانایی و امکانات خود در هر شهری  و هر مکانی اقدام به ثبت شرکت  کنند.

5-یکی دیگر از این تفاوت ها در رابطه با ثبت شرکت تجاری در تهران و شهرستان ها  که میتوان بدان اشاره کرد ، تفاوت هزینه های ثبت شرکت می باشد، در واقع  هنگام ثبت شرکت متقاضیان با هزینه هایی از قبیل :حق ثبت شرکت نزد اداره ثبت شرکت ها، حق ابطال تمبر سرمایه، حق وکیل (در صورت داشتن وکیل) هزینه های پستی، اگهی چاپ روزنامه رسمی، هزینه های اگهی روزنامه کثیر الانتشار و…مواجه هستند که امکان دارد این هزینه ها نیز در تهران و شهرستان های کوچک و بزرگ  کمی متفاوت باشد.

6-نحوه دریافت گواهی عدم سوء پیشینه  هم یکی  دیگر از تفاوت های ثبت شرکت تجاری در تهران و شهرستان ها  است، در تهران با مراجعه به مراکز پلیس +10  میتوان این گواهی را دریافت نمود اما در شهرستان ها متقاضیان می باید معرفی نامه از طرف شرکت با موسسه یا ارگان های دولتی  دریافت و ارائه نمایند تا گواهی مورد نظر را دریافت نمایند.

7-تفاوت دیگری که در رابطه با ثبت شرکت در تهران و شهرستان وجود دارد  و می‌توان بدان اشاره کرد در رابطه با کارت پایان خدمت وظیفه عمومی سربازی  است در شهرستان ها ارائه کارت پایان خدمت برای مدیر عامل شرکت  ضروری است ،اما در تهران نیازی به ارائه کارت  پایان خدمت برای ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها نیست.

8-یکی از اصلی ترین رکن های تشکیل یک شرکت موضوع فعالیت شرکت است، برای تاسیس شرکت تعیین موضوع شرکت بسیارا حائز اهمیت  است موضوع شرکت در واقع نشان گر هویت واهدافی می باشد که آن شرکت جهت ان منظور تشکیل می شود . در این  بین فعالیت در بعضی از موضوعات ممنوع و در بعضی دیگر نیازمند به اخذ مجوز می باشد، وجود شهرک های بزرگ صنعتی و تولیدی در  بسیاری از شهرستان ها باعث می شود که شرکت های بسیاری با این موضوع فعالیت به ثبت برسند. در این رابطه  نکته ی حائز اهمیت آن است که ارائه مجوز برای ثبت شرکت در این شهرستان ها با موضوعات تولیدی ضروری خواهد بود. در حالی که فعالیت های تولیدی در تهران نیازی به ارائه مجوز ندارند.

در پایان این مقاله می توان  این نتیجه را گرفت که ثبت شرکت تجاری در تهران و شهرستان ها تفاوت چندانی ندارد و متقاضیان ثبت شرکت می توانند با توجه به عواملی مانند محل زندگی، موضوع فعالیت شرکت، میزان هزینه ها و… شرکت مد نظر خود در تهران و یا سایر شهرستان ها به ثبت برسانند.

سپاس از اینکه با ما همراه بودید

امیدواریم مطالعه این مطلب برایتان سودمند بوده باشد

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاورین ما  در موسسه حقوقی آرکا تماس بگیرید:

021-57731

021-57768333

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

30 − 23 =

Call Now Buttonمشاوره رایگان 02157731